Tänkte bara skriva lite kort om mina erfarenheter från mina föräldrars trädgård, den är av det större slaget. Vad ni kan göra med 3000kvm beror ju på en massa olika saker jordmån, läge, kupering,vad som finns där tidigare osv. Men att tänka stort är bra, försök att urskilja de stora dragen i trädgården vilka förutsättningar som finns för vissa växter eller byggen. Sedan tänker ni över vad ni är intresserade av börjar på ett ställe och ta i ordentligt när ni gör något, avsätt gärna en hel sommar till att skapa en del av trädgården och sedan kanske den biten "bara" behöver underhållas de närmaste 20 åren. Några tips utifrån mina intressen följer, jaga inte maskros i gräsmattan det leder endast till galenskap försök att klippa dom innan dom fröar. Kirskål bekämpas bäst med regelbunden klippning, alltså gör gräsmata där den håller hus vill du göra en rabatt där den växer täck med markduk och bygg ovanpå, annars låt den vara me klipp runt den så kirskålen inte sprider sig.
Träd: förhoppningsvis så har du några stora träd redan och på 3000kvm får det ju plats några, är du inte intresserad av träd så bli det, de är ju nästan underhållningsfria, dessutom, under ett träd blir det inte lika mycket gräs att klippa.
Angående gräs, det klippta gräset används som göning till buskar, träd, köksväxter släpa inte hem kostgödsel. dessutom en täckt jordyta blir det inte en massa ogräs i.
Om ni vill odla grönsaker så gör det i sand täckt med gräsklipp eller blanda ut den befintliga jorden med sand, en lätt jord är som sagt lätt, även att odla. kompost dynga är självklart bra också. även rabatter är det bra att blanda sand , mycket lättare att rensa exempelvis.
Om ni som jag gillar rododendron anlägg en stor plantering, när den är klar och växt några år är den i stort sätt underhållsfri.
Slutligen så vill jag bara peka på att många växter sköter sig själva kika på naturen runt om kring dig hur den sköter sig.
|