|
Å, det var en fin trädsamling!!!
Om du frågar mig om vad som är vackrast eller trevligast att leva med - stor variation eller många av samma art så är svaret solklart: Variation! Men det är en smakfråga och kanske en intressefråga också. Jag valde min tomt just för artrikedomen och för de många möjligheterna till ännu mer art-variation. Andra tycker att enhetlighet är mer vilsamt och skönt att leva med.
Artrikedom har en biologisk fördel: Riskerna att en angipare, en sorts kyla/torka/vind slår ut allt elelr mycket, blir mindre. Är man dessutom intresserad av att se träd växa upp är det ju roligare med en knoppsprickning och trädblomning som varar från april till juli, och en lövfällning som också blir lång.
Maackian heter nog Maackia amurensis om jag minns rätt, och med tenellan får man kolla att det blir den härdiga, lilla sorten om man vill ha den som klaar zon 6. det säljs två varianter numera. Det är en liten buske eller mycket litet pytteträd om man beskär den så.
Alléträd... ojoj. Då måste jag veta mer om växtplatsen, vindförhållanden, om den ska kanta väg och i vilken jord den ska stå. Och vad du vill med den, ska den inrama och vindskydda, ska den växa snabbt, hur lång vill du den ska vara och hur vill du anlägga den - pö om pö eller hela på en gång, med egna plantor frösådda eller sticklinggjorda eller med köpta plantor... Fundera gärna vidare, lägg ut bilder om du kan så får du flera att ge bra svar här!
Du kan säkert ha glädje av kontakt med Nordplant, www.nordplant.se. de drar upp träd för kallare klimat och har bra kunskaper och tips.
--------------------
|