Ja visst är det så att de har all rätt. Men samtidigt är det ju verkligen otrevligt att som icke-rökare behöva andas in skiten (och det blåser inte iväg tillnärmelsevis så mycket som man skulle önska, tyvärr...) precis som avgaser från bilarna är mindre trevligt...
Jag vet inte varför rökare alltid blir så upprörda... Alla vet ju att det är farligt, och dessutom ett val man gör som ingen annan ska behöva lida för, det finns ju inget att försvara, bara att konstatera att man som rökare bör visa respekt för andra och sedan naturligtvis gör som man vill med sin egen kropp... Ska man röka kan man ju göra det inne i sin egen lägenhet och andas in skiten, så slipper vi andra känna det. Jag ska ju inte beöva stänga mina fönster mitt i sommaren för att grannen vill röka, eller? (Och det har jag gjort åtskilliga gånger) Då kan ju rökaren sitta där och trivas i röken, som ett eget val. Har man barn eller andra boende hos sig som inte är rökare bör man helt enkelt sluta.
Tyvärr finns inget att göra. Mitt allra bästa råd är att flytta ut på landet långt från rökande grannar.
Och innan alla rökare blir jättearga och börjar försvara sig kan jag tillägga att jag var rökare själv i 6 år som ung, slutade tvärt och blev på köpet så överkänslig att jag numera får ont i lungorna av att vara i samma rum som en person som röker. Jag kan med andra ord inte stå på en busshållplats bredvid en rökande person utan får glatt flytta mig en bra bit därifrån. Min pappa är rökare, så det är inget personligt angrepp. Jag förstår helt enkelt inte varför en så ful vana måste försvaras. Som någon sa, hade rökning uppfunnits idag hade det blivit förbjudet, precis som alla andra cancerframkallande ämnen.
--------------------
Mvh, Åsa! ................................................................................ ......................... "Each thing I do I rush through so I can do something else." - Stephen Dobyns 
|