CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 17:00)
CITAT (Ophelia @ 29-05-2005, 16:51)
Har man pollenallergi är det inte själva röken som man är allergisk för utan röken gör att allergin förstärks och på så vis försämras. Jag klarar mig lindrigt om jag slipper röken. Nu klarar jag mig hyfsat bra med piller och nässpray. Vid rök måste jag även kombinera detta med astmaspray och ögondroppar.
Tyvärr mår jag också fysiskt väldigt illa av röken också. Det kanske är något som kommer efter man slutat röka, vissa klarar inte av röken för att de blir så sugna, andra klarar inte av den för att de blir fysiskt väldigt illamående.
Detta handlar inte om att "hoppa på" rökare. Men faktum är att jag kan inte använda mig av min balkong som jag betalar hyra för. Jag arbetar heltid och nyttjar inte balkongen på vardagar mellan 7-17. Min mest rökande granne har kanske samma tider som jag (han arbetar dock inte men kanske vaknat efter kvällens festande). Sedan har han sina dryckesvänner hos sig på helgerna som röker ganska mycket. Med andra ord, på helgerna är det så gott som omöjligt att sitta ute samt vädra på dagen och en bit in på kvällen. Mina två andra grannar är gamla och har inte alldeles lätt att röra sig och röker inte så mycket. Min mest rökande granne har dock inte denna rörelseproblematik. Han är både rörlig och stark (han berättar om och jag hör när han utövar sin styrkedemostration på folk och sin f.d sambo).
Vore jag du skulle jag ta ett snack med hyresvärden, inte är det meningen att du ska vara rädd för dina grannar, eller rädd för att säga till om dom är störande.

Knappast rädd för fanskapet. Har anmält honom ett antal gånger för hans användande av råstyrka på andra. Han vet om att det är jag och han undviker mig. Den biten är inget problem. Problemet är just rökningen då det inte finns i lag skrivet att rökning är förbjudet på balkonger. Han får ju då gör vad han vill. Han får inget hinskeligt liv längre då han antagligen är rädd för att förlora sitt boende. Jag får ju helt enkelt välja om jag vill bo kvar eller flytta, och jag har valt att jag ska flytta.
Jag har nog varit lite bortskämd med mina tidigare boenden efter jag slutat röka då jag aldrig haft grannar som varit störande med sin rökning. Jag har ju även själv rökt och förstår hur mina grannar kanske upplevt min rökning (har dock aldrig varit rökare i samma klass som min granne).