CITAT (dragonbeauty @ 21-05-2005, 17:27)
Jag har satt frön från passionsfrukt (vanliga brun-gröna från hemköp bara...) Och dom växer enormt och inga småkryp har jag fått på dem heller! Men vad är det för sort jag har då? Passiflora caerulea?
Kan jag ha dem ute på sommaren? Klarar dom verkligen så mycket kyla som -15?? Och, kan jag få dem att blomma? Är ett år sen jag planterade fröna, och dom har bara varit inne hittills. Bor i zon 6.

:rolleyes: :)
Den vanliga rödbruna frukten är P. edulis.
Jag har ingen egen erfarenhet av Passionsblomma, men efter att
ha läst en hel del, så har jag förstått att den mår bättre ute än inne.
Detta har jag hittat på nätet:
"Passiflora caerulea: Subgenus: Passiflora, Supersection: Stipulata, Section: Granadillastrum. Hardy Passion Flower. 4 inch flowers with white petals and blue corona filaments. Bright orange, highly ornamental fruit. The fruit is edible, but not known for its flavor. Minimum temperature: 15 degrees F (-9 C) and maybe lower.
Passiflora edulis: Subgenus: Passiflora, Supersection: Passiflora, Section: Passiflora, Series: Passiflora. Edible Passion Fruit. Medium mauve and white flowers with fantastically long, wavy filaments. Grown commercially for the aromatic, dark purple fruit. Self-fertile. Minimum temperature: 28 degrees F (-2 C). Food plant for Philaethria dido, Dione juno."
Har även läst någonstans att de klarar ner till -15 grader C, men det kan jag inte hitta igen.