|
Full version: Passionsblomma
Jag la precis ut den här bilden på en underbart vacker passionsblomma i avdelning Småprat under Dagens bild men tänkte även lägga ut den här bland krukväxtfantasterna. Bilden är tagen på Botanisk Have i Köpenhamn. Jag minns inte vad passionsblomman hette men jag kunde knappt slita mig från den så vacker som den var. Finns det någon som har en sådan? Jag undrar hur ovanlig den är ....
Kan bara hålla med, ÅÅÅHHH. Kolla den här sidan och njut vidare http://www.sementes.de/shop/index.htmKlicka på Samen P och sedan underrubriken Passionsblumen.
CITAT (Gertie @ 06-05-2005, 20:38) Kan bara hålla med, ÅÅÅHHH. Kolla den här sidan och njut vidare http://www.sementes.de/shop/index.htmKlicka på Samen P och sedan underrubriken Passionsblumen. Underbart! Har du provat några av de här ovanligare sorterna någon gång?
Nej, jag har bara haft en av den vanligare sorten för massor av år sedan. Men när jag nu har tittat på bilder, så känner jag att jag bara MÅSTE ha en igen. Är det för sent att så nu? Bäst är väl att köpa sticklingar, men det är inte så lätt att hitta i lilla Ystad.
Ser att du också bor i Skåne. Vet du var man kan få tag på sticklingar?
zaaritha
06-05-2005, 21:15
Med risk att verka urtrist; jag tycker de "vanliga" är vackrast!!
kerstin z5-6
06-05-2005, 21:18
zaaritha
06-05-2005, 21:20
Kerstin; oh--så vacker!!
kerstin z5-6
06-05-2005, 21:25
Doften är bäst  P caerulea mkt vanlig
CITAT (Gertie @ 06-05-2005, 21:27) Är det för sent att så nu? Bäst är väl att köpa sticklingar, men det är inte så lätt att hitta i lilla Ystad. När det gäller fröer så kan du nog hitta en del hos Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund. Du kan även beställa via postorder där. Sticklingar av de här riktigt ovanliga sorterna vet jag inte var man kan få tag på. Om du hittar några får du gärna informera mig! Jag har försöka att så några ovanliga sorter någon gång men utan att lyckas. Tror att jag då köpte fröer från Impecta.
zaaritha
06-05-2005, 21:28
Har den--men bara som skott än! Måtte den trivas o bli stor!!
kerstin z5-6
06-05-2005, 21:30
Det tror jag säkert Zaarita , min närmar sig 6 meter nu o måste ansas med machete snart .. klättrar t aket på grova rep  verkar gilla stor kruka -annars gör jag inget särskilt med den (-jo den bor i växthus ,) men jag tror det är tacksam även i vanlig rumstemp
zaaritha
06-05-2005, 21:32
Jisses! Ja--SÅ stor, har jag väl inte hoppats på...........
pisanggoreng
06-05-2005, 21:44
Den här var nog runt fem meter lång i somras.  På hösten klippte jag ner den och lät den stå svalt. Nu är den på gång igen!
Ingen av er som har en eller två sticklingar att sälja?
Gertie
I fjor sålde Vellinge blomman sticklingar på lite udda passionsblommor.
Kanske kommer de att ha dem i år oxå. Det var under den här tiden jag såg dem i fjor.
Har även sett dem på Weibullls i Malmö
/Eva
Tack för tipset. Min man är i Malmö och Trelleborg flera gånger i veckan, så jag får väl ha honom som springpojke. Jag hade tänkt att skicka honom till Trädgårdspaletten. Vet du om det finns där?
Skulle mycket väl kunna tänka mig det, men jag har inte varit på paletten på säkert ett halvår. Kan dock inte komma ihåg att jag har sett de mer ovanliga passionsblommorna där tidigare.
Kanske de kan ha på Oasen vid Caroli City. De har haft en gulblommande tidigare och den vanliga passionsblomman.
Jag får ta och skicka honom runt lite. Jag hör av mig om jag får något kul.
Nathalie84
09-05-2005, 18:37
jag har satt 2 arter
Den ena är: Passiflora edulis och den andra: Passiflora quadrangularis.
Nån som känner till dem?
Rossi och Evin
Vi har nu jagat runt i Malmö, Ystad, Vellinge och Staffanstorp. Det tycks inte finnas Passionsblommor någonstans i Skåne. Jag har lyckats få tag på lite fröer, så nu skall jag sandpappra och blötlägga. Sen är det väl bara att hålla alla tummar man har. Har hört att Passions-frö skall vara svåra att få att gro. Om ni råkar springa på en stickling någonstans, kan ni väl höra av er.
Konstigt. Det brukar finnas lite varstans. Har ni kollat på Paletten och Oasen i Malmö? Buketten har ibland. Givetvis har de de vanliga blåa varianterna men man kan hitta lite annat också. Ett tips: Åkarps Allväxtcenter eller Skåneplantor i Staffanstorp.
Och, tro det eller ej, men på Bauhaus kan man hitta en hel del krukväxter som är riktigt fina. För ett tag sedan sålde de jättefina gulblommande Clivior vilket du inte hittar någon annanstans.
Jag ska hålla ögonen öppna och signalerar om jag hittar några.
Har kollat på Paletten och Oasen i Malmö och Skåneplantor i Staffanstorp + många andra ställen. Nu har jag fått kontakt med en tjej via internet som jag kan få köpa en stickling av, och så får jag försöka att så fröerna jag har.
Pia mitt i Skåne
13-05-2005, 14:36
Du kan ju leta lite i mataffärerna också. Jag hittade en grenadilla (Passiflora ligularis) på Maxi och passade på att så några frön. Nu kommer det upp några små plantor av den. Det finns ju dessutom "vanlig" passionsfrukt men det skall också finnas Curuba (Passiflora mollissima) och Maracuya (Passiflora edulis f.flavicarpa) ute i affärerna. Impecta har frön till Passiflora caerulea, Passiflora edulis, Passiflora quadrangularis (en riktig läckerbit), Passiflora racemosa och Passiflora subpeltata. Lilla fiskaregatans har också frön till ett antal Passifloror.
Tack för tipset, Pia. Det gäller tydligen att hålla ögonen öppna hela tiden. Jag har fått tag på lite fröer. Har du något bra tips att dela med dig av för att lyckas med dem? Hur lång tid tog det för dina frö att gro? Har läst här att man gärna skall ha undervärme, men jag kan inte hitta något ställe i huset där det kan vara lämpligt att ställa sådden. Nu har man ju inte värme på elementen längre. Ovanpå diskbänken blir det ju varmt när man kör diskmaskinen, men det är ju bara 1 timme om dagen. Funkar det att ställa sådden där då? Får också en orotade stickling nästa vecka. Tips om rotning? Tacksam för all hjälp.
PÅ torktumlaren kanske varvat med diskmaskin?
De hade inga i Åkarp heller. Jag tar kontakt med dig om jag hittar en planta.
Trevlig helg
Pia mitt i Skåne
14-05-2005, 16:11
CITAT (Gertie @ 13-05-2005, 17:17) Jag har fått tag på lite fröer. Har du något bra tips att dela med dig av för att lyckas med dem? Hur lång tid tog det för dina frö att gro?
Får också en orotade stickling nästa vecka. Tips om rotning? Tacksam för all hjälp. Mina frön petade jag bara ner i en kruka med lite olika sticklingar. Den står i ett söderfönster så det är ganska mycket sol där, däremot så är rummet i sig inte särskilt varmt, ej heller har vi värme på elementen under fönstret. Det tog väl ungefär 1 - 1½ vecka för fröerna att titta upp. Angående sticklingen så kan jag bara säga att eftersom jag inte har provat att rota någon passionsstickling så hade jag nog provat mitt vanliga sätt för hibiskusar. De rotar jag i jord/torv- blandning (50/50) och sätter ner dem i en plastpåse. Man måste ju börja någonstans,ofta gör man många fel innan man hittar en lyckad variant. Vad är sticklingen för sort? Och fröerna då? Lycka till med båda delar!
Vad sticklingen är för sort, vet jag inte. Den beskrivs som lilarödaktig, mycket fransig. Det där fransiga gillar jag. Fröerna är P. tripartita var. mollissima och P. edulis f. flavicarpa. (Färska.) Jag hoppas att jag lyckas med dem. Det är ju alltid roligare med plantor som man själv drivit upp.
Pia mitt i Skåne
14-05-2005, 18:26
Jag tror att det är en fördel att så fröna så färska som möjligt. Mina grodde ju snabbt utan någon speciell värme. Håller sig mina småttingar vid liv kan vi kanske byta lite längre fram.
Margaretha
14-05-2005, 22:28
Jag har "den vanliga sorten" som övervintrat på en inglasad balkong och som redan blommat i ett par månader - som besatt. Och den sätter frukt så många jag vill - men jag tar bort en del för jag tyckte att blomningen avtog lite när frukterna började bildas. Vad gör man med dem? Äter? Planterar? Sedan har jag i vår köpt en Passiflora violacea "Victoria". Jag gick med i Månadens blomma (Rosenhagens ) för att kunna köpa den - för jag föll pladask för bilden på de rosa blommorna. Den har inte börjat blomma än men har nyligen fått flytta ut på balkongen och växer så det knakar. Jag ser verkligen fram emot den första blomman! Den var så vacker på bild! Jag har nyligen sett en lite annorlunda någonstans runt Malmö, men kommer inte ihåg var. Om jag springer på den igen hör jag av mig.
zaaritha
14-05-2005, 22:35
Hoppas att min ska bli en storplanta!
wolkenkrabber
14-05-2005, 22:38
CITAT (Margaretha @ 14-05-2005, 23:28) Jag har "den vanliga sorten" som övervintrat på en inglasad balkong och som redan blommat i ett par månader - som besatt. Och den sätter frukt så många jag vill - men jag tar bort en del för jag tyckte att blomningen avtog lite när frukterna började bildas. Vad gör man med dem? Äter? Planterar? Sedan har jag i vår köpt en Passiflora violacea "Victoria". Jag gick med i Månadens blomma (Rosenhagens ) för att kunna köpa den - för jag föll pladask för bilden på de rosa blommorna. Den har inte börjat blomma än men har nyligen fått flytta ut på balkongen och växer så det knakar. Jag ser verkligen fram emot den första blomman! Den var så vacker på bild! Jag har nyligen sett en lite annorlunda någonstans runt Malmö, men kommer inte ihåg var. Om jag springer på den igen hör jag av mig. frukterna är oftast om inte alltid obefruktad och tomma
Margaretha
14-05-2005, 22:50
Jag får väl dela en frukt och se om den är tom. P. violacea är samma sak som Passiflora amethystina förresten - enligt mitt blomsterlexikon. Inga fransar, men vacker ändå.
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 14-05-2005, 19:26) Jag tror att det är en fördel att så fröna så färska som möjligt. Mina grodde ju snabbt utan någon speciell värme. Håller sig mina småttingar vid liv kan vi kanske byta lite längre fram. Om JAG lyckas få plantor av mina frö, så byter jag gärna med dig. Det är ju kul med lite olika sorter.
CITAT (Margaretha @ 14-05-2005, 23:28) Jag har "den vanliga sorten" som övervintrat på en inglasad balkong och som redan blommat i ett par månader - som besatt. Och den sätter frukt så många jag vill - men jag tar bort en del för jag tyckte att blomningen avtog lite när frukterna började bildas. Jag köper gärna lite frö av dig, eller byter mot något. (Om jag har något som du är intresserad av.)
Oj, vad man är lätt-inspirerad. Har precis beställt fröer till tre olika sorters passionsblommor hos Impecta. De hade 25% några dagar framöver.
Jag har provat förut att så passionsblommor utan att lyckas men skam den som ger sig.
Vi får höras av och berätta hur det går med våra sådder.
CITAT (Nathalie84 @ 09-05-2005, 19:37) jag har satt 2 arter
Den ena är: Passiflora edulis och den andra: Passiflora quadrangularis.
Nån som känner till dem? Vet bara att Passiflora quadrangularis blir mycket stor. När sådde du? Har det kommit upp något ännu?
Margaretha
15-05-2005, 17:54
Gertie! Jag vet inte om det finns några frön i frukterna. Ska de gå att använda måste de väl få mogna innan jag tittar, men finns där frön delar jag gärna med mig. Vet du exakt hur "frukterna" ska se ut när de är mogna? De är fortfarande gröna.
CITAT (Margaretha @ 15-05-2005, 18:54) Gertie! Jag vet inte om det finns några frön i frukterna. Ska de gå att använda måste de väl få mogna innan jag tittar, men finns där frön delar jag gärna med mig. Vet du exakt hur "frukterna" ska se ut när de är mogna? De är fortfarande gröna. Hoppas att någon som vet bättre kan svara. Det låter ju vettigt att låta frukterna mogna.
Nathalie84
15-05-2005, 19:12
CITAT (Nathalie84 @ 09-05-2005, 19:37) jag har satt 2 arter Den ena är: Passiflora edulis och den andra: Passiflora quadrangularis. Nån som känner till dem? Gert svarade: Vet bara att Passiflora quadrangularis blir mycket stor. När sådde du? Har det kommit upp något ännu? -------------------- Svar: Jag har bara fått upp edulisen nu, sådde många frön varav 3 sorter men bara en kom upp.........
lisselbo
15-05-2005, 19:51
Köpte i våras sticklingar av Passiflora "Eynsford gem", Amethyst och Aurantia på Plantagen. Dom har börjat tagit sig ganska bra, den som är lite seg är Aurantian men skam den som ger sig. Har även sått kärnor av passionsfrukt jag köpt i affären, dom har tagit sig kanonbra. mvh Marie
CITAT (Margaretha @ 15-05-2005, 18:54) Gertie! Jag vet inte om det finns några frön i frukterna. Ska de gå att använda måste de väl få mogna innan jag tittar, men finns där frön delar jag gärna med mig. Vet du exakt hur "frukterna" ska se ut när de är mogna? De är fortfarande gröna. Kom just på: Jag kan ju köpa en passionsfrukt, och så frön från den. Då får jag väl den sorten som du har? Om jag har förstått rätt så är det Passiflora caerulea.
Margaretha
15-05-2005, 22:04
CITAT (Gertie @ 15-05-2005, 22:53) Kom just på: Jag kan ju köpa en passionsfrukt, och så frön från den. Då får jag väl den sorten som du har? Om jag har förstått rätt så är det Passiflora caerulea. Det stämmer. Försöka duger. Går det inte så står mitt erbjudande kvar. Har läst mig till att frukterna ska vara gulorange när de är mogna, så det kan ju dröja lite.
Pia mitt i Skåne
16-05-2005, 09:26
Jaha. Så var det med den motståndskraften. Jag som inte direkt har varit passionsfrälst utan mest har sett dem som "spinnsamlare", nu sitter jag också här med en fröbeställning från impecta. Vi blir i allafall många som provar att så frön nu och det blir kanske så att vi kan byta hej vilt med varandra till slut. Det skall bli kul i allafall att följa allas sådder och se hur det går med de egna, det tar ju lite tid innan man får fröerna så jag får väl sitta och grunna på var jag skall ha dem.
Ja, man är så lättlurad! ;-)
Pia! Vilka sorter köpte du fröer till hos Impecta? Jag beställde Passiflora quadrangularis) Passiflora edulis och Passiflora subpeltata.
Pia mitt i Skåne
16-05-2005, 11:17
Ja, visst är man. Fattar inte hur det gick till bara. Jag skulle ju bara titta lite granna... (precis som när man INTE skall köpa hund ungefär). Jo, jag köpte också Passiflora quadrangularis och Passiflora subpeltata. Dessutom beställde jag Passiflora racemosa, den röda och Passiflora caerulea, blå passis. Jag funderade länge och väl över den sistnämnda, jag har inte haft någon tur med den när jag har köpt den. Bara spinn och elände. Kanske var det därför som jag bestämde mig för att försöka så den i stället. Det är kanske lättare att driva upp plantan från frön och låta den anpassa sig från början. Dessutom var det väl (bara lite) snålheten som satte till. Här får jag flera frön för 15 kr (och så rabatten, ju), vad kan en planta kosta? Beställde du fler saker? Jag kunde ju givetvis inte hejda mig från några hibiscusfrön också. Och episar
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 16-05-2005, 10:26) Jag som inte direkt har varit passionsfrälst utan mest har sett dem som "spinnsamlare", nu sitter jag också här med en fröbeställning från impecta. Nu blir jag rädd. Jag hatar småkryp. Är det spinnsamlare? Är Passiflora caerulea värre än de andra? Den kan man ju ha ute året om. Har läst att den klarar ner till -15 gr C. Hur är det med de andra sorterna, skall de vara inne på vintern?
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 16-05-2005, 12:17) Beställde du fler saker? Jag kunde ju givetvis inte hejda mig från några hibiscusfrön också. Och episar  De "tvingade" ju en att handla mer ....  .... eftersom de hade minibeställningsbelopp så det fick bli episar här med!
Någon är lättlurad, någon har dålig motståndskraft. Själv känner jag mig för det mesta totalt ha-galen. Då är det skönt att komma in här på odla och höra att andra är lika tokiga. Om vi alla lyckas med våra fröer, så kan det ju sluta med att man har Passisar upp över öronen. - KUL.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|