Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fleråriga kryddväxter?
          Tjoppa
          Inlägg 29-05-2005, 21:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 5 554

Jag hade tänkt att så en fin kryddväxt ute i kruka, och nu funderar jag på vad jag ska ha.
          Jag vill ha nåt flerårigt som också är användbart och gärna vackert. Jag vet att rosmarin är flerårig, men det är ju inget man använder varje dag. Jag funderar på basilika, men är de fleråriga?
          Tips önskas tack!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          noora
          Inlägg 30-05-2005, 12:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Det finns väl ingen örtkrydda man använder riktigt "varje dag"? Och vilka man använder är ju väldigt beroende på vad man gillar... Rosmarin är en av dem som jag själv använder mest av smile.gif

Om du vill ha något användbart, snyggt och flerårigt skulle jag rekommendera oregano, timjan, rosmarin, mynta eller salvia. Rosmarin får du som sagt ta in över vintern. Väljer du oregano skulle jag rekommendera att du väljer en kompakt sort som har mycket doft. Förra året hittade jag brokbladig grekisk oregano, som var kompakt, snygg och hade mycket smak. Bland myntor skulle jag rekommendera t.ex. en mörkbladig pepparmynta eller en brokbladig äppelmynta, om du vill ha något snyggt och gott. Min personliga favorit är gråmynta, men den har jag inte sett i plantskolorna så ofta.

Vinruta är för övrigt lite giftigt, så det skulle jag inte rekommendera annat än till prydnad eller som eternell (fröställningarna är snygga när de är torkade).

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon