Tjoppa
Jag hade tänkt att så en fin kryddväxt ute i kruka, och nu funderar jag på vad jag ska ha.
Jag vill ha nåt flerårigt som också är användbart och gärna vackert. Jag vet att rosmarin är flerårig, men det är ju inget man använder varje dag. Jag funderar på basilika, men är de fleråriga?
Tips önskas tack!
ingrid fuxwall
Tänker du ta in din kryddor på vintern ? Rosmarin klarar ju inte att övervintra ute.

Basilika har jag som minst är tre år men den har jag aldrig ute.

Ute har jag timjan av olika sorter och den klarar vår vinter och är användbar.

Dragon brukar också klara vintern och smakar bra men vet inte om den är så vacker.

Pimpinelle är vacker och klarar kyla men vad använder man den till ?

Salvia finns i en mängd olika varianter och klarar oftast vintern och kan vara god i maten.

Vinruta är vacker och luktar gott men jag har aldrig funnit någon natrulig användning.

Kungmynta är ganska fin men den sprider sig som ett hemskt ogräs, så den kan man kanske inte tipsa om.

Myntor av alla de slag är bra, kanske inte så vackra men goda som Té. Speciellt temynta som finns i olika färger.

Isop - blir snart buskar och är vackra men ...

Lavendel är flerårig och både vacker och väldoftande och användbar.

I år har jag skaffat mig en curryplanta - den är vacker men vad man ska använda den till vet jag inte.

Måste nog se vad som överlevt i Örtagården ! Men att både ålandsroten och malörten finns kvar har jag sett - de har jag mest för titta på.

Glömde ju Libsticken - den är toppen ! Bra i mat och mitt skydd mot häxor.

ingrid
Sulawesii
Har läst att Basilika övervintras lättast (inomhus, då) om man tar sticklingar tidigt på hösten.
rosita
CITAT (Sulawesii @ 30-05-2005, 10:21)
Har läst att Basilika övervintras lättast (inomhus, då) om man tar sticklingar tidigt på hösten.

Är det vanlig basilika som man kan övervintra? Finns det en särskild sort som är perenn eller?
noora
Det finns väl ingen örtkrydda man använder riktigt "varje dag"? Och vilka man använder är ju väldigt beroende på vad man gillar... Rosmarin är en av dem som jag själv använder mest av smile.gif

Om du vill ha något användbart, snyggt och flerårigt skulle jag rekommendera oregano, timjan, rosmarin, mynta eller salvia. Rosmarin får du som sagt ta in över vintern. Väljer du oregano skulle jag rekommendera att du väljer en kompakt sort som har mycket doft. Förra året hittade jag brokbladig grekisk oregano, som var kompakt, snygg och hade mycket smak. Bland myntor skulle jag rekommendera t.ex. en mörkbladig pepparmynta eller en brokbladig äppelmynta, om du vill ha något snyggt och gott. Min personliga favorit är gråmynta, men den har jag inte sett i plantskolorna så ofta.

Vinruta är för övrigt lite giftigt, så det skulle jag inte rekommendera annat än till prydnad eller som eternell (fröställningarna är snygga när de är torkade).
Sulawesii
CITAT (rosita @ 30-05-2005, 13:05)
CITAT (Sulawesii @ 30-05-2005, 10:21)

Är det vanlig basilika som man kan övervintra? Finns det en särskild sort som är perenn eller?

Det är den vanliga.
Christoffer
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-05-2005, 22:52)
Pimpinelle är vacker och klarar kyla men vad använder man den till ?

Man kan använda pimpinell i vin. Många gillar inte smaken, men jag tycker att det ger en lite speciell gurkaktig smak.
Skulle kunna tro att den skulle kunna göra rätt för sig även i kalla sommardrycker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon