CITAT
Näe, och varför verkar det som om total jämlikhet (oberoende om det sker genom diskriminering av män) är det som gör livet dess lycka?
CITAT
Total jämlikhet är ju just det att den är jämlik! Där kan varken mannen eller kvinnan diskrimineras.
Näe, men saken är ju den att jämlikhet är svårt att mäta och att definiera och jag tror inte att extremfeminister skulle anse att samhället är jämlikt förrän det lutar väldigt mycket åt kvinnornas håll. Det är som om de är ute efter någon slags hämnd. Och jag tror inte att de blir lyckliga ens om kvinnor behandlas bättre än män i alla situationer... samtidigt tror jag att det är det de själv verkar tro, eftersom de sätter så mycket tid på det. En del starka feminister är ofta otrevliga mot män i vardagliga situationer och misstror dem... De testar liksom en, och om man är otrevlig tillbaks är man mansgris osv.
Åtminstone har jag sett tendenser till detta, om än inte så klart.
CITAT
För det första tycker jag inte att det stämmer inom sporten. Och vi kan ju inte annat än att använda den kropp vi har, och den kanske inte orkar lika mycket som en mans. Det har väl ändå ingening med hängivelse att göra!
När det gäller jobb och hängivelse så kanske inte mannen skulle orka vara sådana om de tog lika mycket ansvar som kvinnan gör vad gäller hem och barn.
Ja, på sätt och vis håller jag med dig, men om man t.ex. tar teknik och datorvärlden som exempel... kan inte komma på ett enda framgångsrikt datorprogram som varit programmerat av en kvinna. Majoriteten av framgångsrika forskare är ändå män, samtidigt som kvinnor, åtminstone idag ofta än män är universitetsstuderande. Också i sådana teknik och tankesporter som shack, biljard, skyttegrenar osv. är män för det mesta rätt överlägsna kvinnor. De flesta filosofer och tänkare är män. Kan man verkligen säga att detta är en slump? I och för sig spelar samhället och vad som anses som passande för kvinnor och män en roll, men frågan är då hur stor påverkan detta har och hur stor roll män och kvinnors olika sätt att tänka spelar.
Jag kan ha helt fel, men det är som om män är mer "nördiga" och kan koncenterera sig på ett problem eller en sak och sätta all energi och tid på det medan kvinnor vill ha mer diversitet, fritid, familjeliv och liknande. Detta är förstås
väldigt generellt. Tror absolut inte att man kan dra några sådana linjer mellan enstaka män och kvinnor.
Om man t.ex. jämför ingenjörslöner kvinnor och män, kan ju också skillnaderna bero på att sannolikheten att det finns en viss procent av de manliga ingenjörerna som redan som barn varit intresserade av teknik, uppmuntrats till det (kanske p.g.a. pojkars och flickors olika av samhället skapade tänkta roller) och som faktiskt brinner för sitt yrke. Dessa är framgångsrika och får det bästa jobben och de hösta lönerna. Säg att det är mindre sannolikt att kvinnor haft detta intresse för yrket och att de då naturligt placerar sig lägre (har åtminstone aldrig stött på en flicka som är intresserad av teknik och sånt på samma sätt som det finns pojkar som är det).
Om jag skulle studera till ingenjör skulle jag inte skylla på ojämlikhet att det finns en del män som gått samma utbildning, är i samma ålder och som har högre lön. Jag skulle p.g.a. av mitt ointresse för tekniska yrken förstå att de helt enkelt är bättre, mer engagerade och att arbetsmarknaden belönar dem för det.
Hoppas det fanns några klara argument i ovanstående text åtminstone.

Lustigt förresten att debatten i Sverige kommer upp så sent. Detta är sånt som har pågått hur länge som helst... Blev själv uppmärksam på det för många år sen då jag på en lektion i högstadiet då jag fick höra hur en kvinnlig lärare försökte lära oss hur bedrövliga män var och hur man borde sätta dem på plats.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)