Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Topp på Hängblodbok, och ginkgo
          Xelma
          Inlägg 30-05-2005, 13:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Jag har satt en hängblodbok Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula' som jag trodde skulle bli 6-7 meter(tror faktiskt det stod på etiketten). Men nu har jag läst här att den bara växer till den höjden man binder upp den till. Hur gör man när man binder upp en topp? Än kan vi binda den till ett stöd, men hur gör vi när man kommer upp 2 meter, går det att linda skottet, så det inte skavs, och styra den med t ex ståltråd?

Ginkgon har förfrusit sin topp och grenen bredvid, 0,5 meter och nästan 90 graders vinkel, är väldigt styv. Om jag binder upp den kanske den går av. Ska jag försiktigt leda den uppåt eller ska jag avvakta till en "bättre" gren kommer som går lättare att leda uppåt? huh.gif

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 30-05-2005, 23:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag brukar spjälka nya toppar med långa störar ända från trädets bas, jag har sämre erfarenheter att "hänga" stödpinnar högre upp.

Det är mycket olika hur länge det måste sitta. Bra kan vara att ha stöd som är bra mycket längre än toppskottet så att man kan fortsätta att binda upp om det nya skottet fortfarande vill växa utåt som sidogren.

Ett och ibland ett par sävxsäsonger är normalt. Så länge brukar lakansremsor hålla. Det blir nästan alltid problem med ståltråd för stödanordningar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon