Här har du lite att läsa medan du väntar på mera. Det är saxat från
Expressen.se, och för en gångs skull något vettigt från denna tidning:
CITAT
Hur konstig är egentligen Ulf Olsson?
Inte särskilt, tycker jag. Det beror på att jag precis läst ”Why they kill”, en genomgång av banbrytande amerikansk forskning om farliga våldsbrottslingar.
Till grund för resonemangen i boken ligger mer än 150 intervjuer med brottslingarna själva, i fängelser i USA, under de senaste 25 åren. De är som Ulf Olsson allihop.
Samtliga mördare, våldtäktsmän och grova våldsbrottslingar som intervjuats har växt upp med, och nu citerar jag det rättspsykiatriska utlåtandet om Ulf Olsson, ”fysisk och psykisk misshandel” och det ”handlar om samma mekanismer som hos personer som varit utsatta för tortyr”.
Ofta väljs ett av barnen i en våldsam familj ut för särskilt utstuderad förnedring, enligt den amerikanska forskningen. Det handlar om att kuva, förtrycka och göra barnet fullkomligt hjälplöst och ur stånd att försvara sig.
Föräldrarna som gör detta är sällan psykiskt sjuka. De handlar logiskt inifrån sitt eget sätt att se på omvärlden, anser Lonnie Athens, kriminologen som genomfört intervjuerna.
När barnen växer upp lär sig en del av dem, främst pojkar, att komma ur sin vanmakt genom att själva bli våldsamma. De bestämmer sig för att aldrig mer vara hjälplösa.
Avgörande för den fortsatta våldsamma karriären är om det utövade våldet är framgångsrikt eller inte. Den som misslyckas eller stoppas i sina försök att ta kontroll över sitt liv genom att använda våld, väljer ofta en annan bana.
Men den makt våldsmannen känner när han lyckas, och i stället för att själv vara utsatt styr över andra människors liv, gör honom mycket svår att stoppa. Det är fullständigt livsfarligt för omgivningen att låta en människa bli framgångsrik i sin våldsutövning.
Lonnie Athens, som själv växte upp med en misshandlande pappa, säger att vanliga fredliga medelklassmänniskor inte kan förstå hur våldsamma brottslingar tänker.
Det beror på att vi alla har ett ”skuggsamhälle” runt omkring oss, där viktiga människor i vårt liv säger till oss vad vi ska göra.
Om du och jag var lämnade ensamma med en försvarslös liten flicka skulle vi hjälpa och skydda henne, som våra föräldrar gjorde med oss när vi var små.
Ulf Olsson fick redan som liten lära sig att man som vuxen ska göra något helt annat med ett hjälplöst barn.
I ”Why they kill” används bokens resonemang för att undersöka en rad kända rättsfall. Det som övertygar mig mest är berättelsen om Lee Harvey Oswald, mannen som växte upp med en våldsam mamma och som vid 24 års ålder sköt ihjäl USA:s president.
Allting blir så logiskt.
Inga komplicerade konspirationer. Inga spännande ingredienser som man kan bygga deckare, tv-serier och filmer på. Inga fantasifulla psykiatriska diagnoser.
Bara en mamma som lär sin son att våld är lösningen på allt.
Det finns inga mysterier kvar när alla dessa dödligt farliga män ur djupet av USA:s fängelser själva får berätta sina sorgliga, solkiga historier.
Bara den nedslående insikten om att allt egentligen är ganska enkelt och ändå så svårt för oss att förstå.
Mordet på Helén Nilsson är Ulf Olssons ”sätt att försöka kommunicera med omgivningen”. Jaha. Ulf Olsson är egentligen kvinna. Jaså? Alla förklaringar utom den mest självklara verkar vara det som gäller.
Av BRITTA SVENSSON