CITAT (Posse @ 10-04-2003, 10:37)
Men blommorna tycks tilldelas högst olika skönhetsvärde antagligen mest beroende på tillgång. Det är t.ex. få människor, om kanske ingen, som springer ut och ivrigt plockar sig vårens första bukett med maskrosor och sätter på middagsbordet...

Maskrosor i vas har nog många småbarnsföräldrar haft. De små plockar utan urskiljning eller så har de inte lärt sig att betrakta maskrosorna som ogräs utan lockas bara av färgen.
Vuxna plockar nog inte maskrosor, som du säger, men jag tror inte det beror på tillgången. Vem kan motstå en bokskog full med vitsippor utan att plocka en bukett med sig hem?
För att återkomma till att barn plockar allt så har vi väl också varit med om att det rykt ett och annat från rabatterna, båda egna och grannarnas
Utanför vårt bostadsområde går en cykelbana, på andra sidan av den en åker och efter åkern kommer kyrkogården. En vår kom min treåring hem tillsammans med en lite äldre kamrat och båda hade händerna fulla av scilla

Vi hade ingen blommande scilla, grannarna hade inte, men på kyrkogården................ Vilket dilemma för mamma. Sonen kommer stolt hem med en fin present. Skulle jag skratta eller gråta
Då var jag upprörd och vi gick tillsammans in på kyrkogården och tittade var barnen varit och jag förklarade att man aldrig får röra det som växer där, men tack och lov, hade de inte plockat på en grav utan det växte massor av scilla på gräset i kanten av häcken som omgärdar kyrkogården.
Nu när det gått en del år kan jag inte annat än le åt händelsen