CITAT (BobbyEwing @ 01-06-2005, 00:19)
Jag är ny här och hade inte tänkt skriva något men detta måste jag bara kommentera;
Visst det är förjäkligt att det säljs produkter som inte samtliga i personalen känner till allt om. Jag tror säkert att samtliga ICA-anställda vet precis hur varje artikel i ICA Maxis sortiment fungerar, används och förmodligen deras exakta kemiska uppbyggnad också (obs ironi).
Vad dock mycket värre är, är när människor skaffar husdjur och uppenbarligen saknar erfordelig kunskap. Visst, det är jättefint att ha Koi i trädgården, men om man inte vet ett skit om fiskar så kanske man borde hålla sig till Guppy. Det är väl sorgligt uppenbart att man inte häller i en kemikalie som man inte vet ett skit om i dammen efter försäkran från en okunnig försäljare om att det inte BORDE vara någon risk. Om man har ett problem med alger el dylikt och inte vet hur man ska göra så går man till en kunnig djurhandlare och ber om hjälp. Visst, det kanske kostar några tior mer men om man sätter det i relation till vad fiskarna kostade (inte för att jag tycker det spelar någon roll vad de kostar, det är förjäkligt i varje fall) så är det en ganska ringa summa för att undvika att giftmörda sina fiskar.
Skulle ni hälla i er hund en okänd kemikalie utan innehållsförteckning på vinst eller förlust? Troligen inte. Men att tvinga fiskarna att både förtära och "andas in" en dylik kemikalie är tydligen helt ok?
Face it, genom ren okunnighet har dessa fiskar mördats. De enda det är synd om i detta sammanhang är fiskarna. Ersättning? Så du kan köpa nya fiskar och förgifta? Hoppas verkligen inte det. Köp några böcker istället.
Och japp, jag vet att detta troligen inte gör mig särskillt populär, men jag säger bara som det är. Människor som skaffar djur som en statuspryl eller ett prydnadsföremål har jag inget till övers för.
Att hälla i något på vinst och förlust gör jag inte.
Böcker har jag.
Okända märken använder jag inte.
Medlem i koi-club är jag (Förnämlig medlemstidning emd intressanta artiklar om sjukdomar etc).
Om ett stort och välkänt företag på produktinformationen skriver - observera inget om kemikalier:
"Det biologiska alternativet till dammrening och algbekämpning med långtidseffekt. Stabiliserar de viktigaste vattenparametrarna. Skadliga substanser och överskott på näringsämnen binds och bakterierna minskar. 1 l hink."
• Innehåller Zeolith, mineraler och bakterier för dammrening, algbekämpning och stabilisering av Ph-värdet.
• Binder överflödiga näringsämen (som t.ex. nitrater, fosfater) och bryter ner dem bakteriellt.
• Vid preventiv användning förhindras algtillväxt."
(Zeolith är vad jag förstår en sorts lavasten)
Om jag vidare för säkerhets skull frågar personalen, och de både läser själva på förpackningen och frågar den som är ansvarig för dammavdelningen huruvida jag kan använda medlet, så vet jag inte vad jag borde ha gjort mera.
Människor som yttrar sig om andra människor utan att känna eller känna till dem har jag för övrigt inget till övers för. Mina fiskar har inte skaffats som statusprylar. De har skaffats av intresse.........setts som familjemedlemmar har [och hade] namn.........det är det som gör det så trist, annars hade det måhända varit enkelt att bara skaffa nya.........
Sedan måste jag hålla med, ÄR det inte märkligt att en person blir medlem ena sekunden, för att i nästa ägna sig åt ett onyanserat påhopp, där han dessutom anser väl känna till mina kunskaper och bakgrunden till att jag skaffat mina fiskar?
Jag vidhåller att om medlet kan orsaka syrebrist i en damm, så bör detta med all tydlighet framgå av förpackningen.