CITAT (Hannele @ 09-04-2003, 07:47)
[
Jag tycker om alla möjliga slags trädgårdar och fascineras av hur olika de är.
Min egen är dock nog vad de flesta skulle kalla en vild plotterträdgård.
I makroperspektiv ser jag den som ett fyrverkeri och en impressionistisk målning. Det blir ett mönster även om blomstren och växtligheten växer en och en eller flera av samma sort - men på lite olika ställen. Om något inte kommer upp ett år så tar något annat raskt över. I juni har jag ett färgsprak som inte liknar något annat. Det surrar och mumlar och doftar överallt och är fullständigt översållat med blom i alla färger...
I mikroperspektiv ger min trädgård mig ständiga överraskningar. Jag går med luppögon på morgnarna och noterar hur livet i trädgården leker. Ser allt fler samband i det lilla - på små fläckar är det fuktigt och blir ett visst djur- och blomliv, på andra ställen händer något annat dramatiskt som att en daggmask irrar sig upp trots att det är soligt, eller en liljebagge som förirrar sig på en lupin. Förra året upptäckte jag päronblommens helt fantastiskt olika blommor (har ympat och fått ny blom). Humlorna gillade mina nya ympblommor...
Jag kan trivas i trädgårdar som är som Helsingfors när man närmar sig från vattnet. Hela staden öppnar sig direkt och blir synlig. Man sitter i båten, tittar ut över staden och vilar. Och jag kan trivas i trädgårdar som min egen, som är som Stockholms skärgård. En massa kringliga vägar in och staden öppnar sig delvis och lite i taget. Man sitter på kajen och undrar vad som är bakom nästa stadsö och udde.