CITAT (pisanggoreng @ 01-06-2005, 09:18)
Ett alternativ är att få säljaren att betala en del eller hela avgiften för besiktningen. Så har folk i min närhet gjort nyligen.
Ingen bra idé tycker jag då besiktningsmannen i såna fall får dubbla "lojaliteter". Och enligt lagen så är det köparen som har undersökningsplikt. Jag skulle aldrig ens tänka på att utsätta mig för något som kan slå tillbaka vid eventuella framtida problem.
Det är nog bara att inse att köpa hus kostar pengar och räkna med att besikning slutar någonstans mellan 5000-10000 kronor (beroende på om man tar med skorsstenar, el m.m.).
Det "sura" tycker jag är i de fall man hittar så stora/dyrbara fel vid besiktningen att man beslutar sig för att inte köpa huset. Då känns det lätt att man slängt pengar i sjön fast man borde vara glad att man inte blev sittande med t.ex. ett mögelhus.
/Mimmi
P.S. Du har väl räknat med kostnader för lagfart och eventuella nya pantbrev. Även de kostar pengar.
När det gäller pantbrev se till att det inte finns några gamla "på rymmen". I så fall måste de dödas eller också kan du stå med en skuld som du inte räknat med när de dyker upp.