Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyplanterad bokhäck, ser lite deppig ut
          Sagosessa
          Inlägg 26-05-2005, 14:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 4 563

För några veckor sedan satte jag en bokhäck (inte aven-varianten, utan bok-bok).
          Den har sedan någon vecka tillbaka börjat bli grön. En hel del plantor har numera gröna, utvecklade blad och vad jag kan se verkar alla plantor komma fint.

Dock såg jag idag på lunchen att några av plantorna - med gröna, utslagna blad - verkar lite deppiga. Eller kanske är de sådana? Toppen/ändarna av plantans grenar slokar och känns lealösa när man tar i dem.

Vad kan detta bero på?

/ Jessica blink.gif

--------------------
          MvH Jessica, zon 3-4 Småland

Länge leve doften, färgen och odlingsbarheten!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-06-2005, 20:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Oj, det var inte meningen att du ska behöva ursäkta! Och min ton blev visst strävare i text än den var i tanke.

En viss irritation har jag, och den är riktad mot handeln och växtmedelsproducenterna. De produkter de ställer fram vid diskarna lockar till att tänka att man måste ha det ena eller andra motmedlet för att få en trädgård att fungera. Och att naturen i ens trädgård är simpel, att samband inte finns utan att en spray fungerar som ett plåster på ett sår - bara lokalt...

Alla dessa medel och sprayer i butiken - de lockar också tanken till att så mycket i ens trädgård är fel. Löss är fel, liljebaggar och sniglar är fel, och allt möjligt annat. Men vissa växer och vissa djur hör ju ihop, och det handlar snarare om att minska angriparna än att stressa upp sig över att de finns. Om man känner att man måste utrota varenda angripare i ens trädgård tror jag det blir svårare att känna ro och tillfredsställelse med den. En enstaka lus och snigel förmedlar ju då att det är något "fel" eller att man "misslyckats".

Många så kallade växtskyddsmedel, dvs antidjur- och antisvampmedel, säljs också utan bra information om det man ska bekämpa. De flesta lusarter på träd är t ex inte bäst att bekämpa när de väl utvecklats till lus. Man får större effekt om man agerar när de är i äggstadiet. Men då ser inte köparna dem och därför produceras så få bra lusoljor för tidig vårbehandling. De som tillverkar antilusmedel vet när man bäst minskar lössen men producerar "det som kunden vill ha". Men det som kunden får är mindre hjälp av nyckelpigor, blomflugor och småfåglar - och lite mindre pengar på fickan. Samt i värsta fall en känsla av att trädgården är sjuk...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 15:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon