Hej Ingrid och ni andra bärälskare. Jag har inte så mycket och säga om denna saken, men kan bara säga att amerikanska blåbär förstår jag mig inte på, ungefär som den här apparaten. För tre år sen köpte jag två olika sorters amerikanska blåbär, för det hade man sagt att man måste man ha för pollineringen skull. Jag grävde två halvmetersdjupa hål och fyllde dem med en blandning av kogödsel, okalkad torv och rhododendronjord eftersom min kalkhaltiga lerjord aldrig hade fungerat. De första två åren växte dom inte mycke, men så provade jag att klippa ner dem lite. Då började dom sätta lite bättre fart. Och jag ger dom bara lite kogödsel och gräsklipp på våren. Och så får dom så klart bara regnvatten. Bärmängden har i och för sig blivit bättre och bättre för vart år men den kunde ha varit bättre. Skulle vara tacksam för tips när det gäller beskärning. Har tyvärr tappat bort vilka sorter det är. Om jag skulle gissa så behöver dom kanske lång tid på sig att växa till sig. Eller? Leriga hälsingar Jörgen
--------------------
Lerzon 1.
|