Stöd för rosenbönor? I fjol lät jag bönorna slingra sig uppför några gamla julgransstammar, jag har kvar dem så det blir nog en upprepning i år. Dessutom har jag lite beskärningsskräp, långa pinnar från spirea och lite annat, på kolonilotten. Där hade jag dessutom ett par gamla gardinstänger av trä som jag använde till växtstöd. Bilder? Jag ska dit idag, om jag kommer ihåg ska jag försöka plåta lite.
Bambupinnar har jag också använt, det knepiga är att få dem att stå stadigt för bönorna blir ganska tunga framåt sommaren. Det gäller att köra ner dem ordentligt i jorden och surra riktigt stadigt i toppen, det är lätt hänt att surrningen glider för pinnarna är hala. Och så får man inte snåla med längden, jag använde 180-centimeterspinnar och det var i kortaste laget.
Här hemma på uteplatsen tänkte jag försöka få blomsterbönorna att fortsätta upp på taket till redskapsskjulet, efter att de nått toppen på växtstöden. Kan jag få bönorna att växa från två håll borde de kunna växa ihop med varann däruppe och på så sätt stödja varann, hoppas jag. Nackdelen är förstås att jag behöver stege för att skörda.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|