CITAT (Rossi @ 01-06-2005, 20:54)
Och när det gäller säljarens undersökningsplikt så hänvisar jag till den här sidan
http://www.byggnadsundersokningar.se/overl...te/overla01.htmdär det bl.a. står följande:
"Den delen i svensk lag som behandlar och reglerar fastighetsköp kallas jordabalken. Denna ställer oerhört höga krav på en person som skall köpa en fastighet. Det är köparens plikt att undersöka det hus han avser att förvärva. Säljaren å sin sida har upplysningsplikt för vad han vet om huset."
Så vem ska man tro på?
Du får använda ditt sunda förnuft.
Däremot tycker jag att det är dumt att "tro" när det gäller så viktiga saker som husaffärer - kanske konsumentvägledaren i din kommun kan hjälpa dig få klarhet över vad som gäller. Och det är mäklarens SKYLDIGHET att upplysa dig om köparens undersökningsplikt.
Personligen är jag lite skeptisk till information från folk som vill sälja tjänster. De har en tendens att skönmåla verkligheten (alternativt måla upp ett skräckscenario).
Jag brukar lita mer på att branschorganisationer är mer objektiva då de är intresserade av att deras bransch ska upprätthålla ett bra rykte.
Lycka till med husköpet!
/Mimmi