Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mandelblomsträd, Vad och när beskär jag.
          åsgård
          Inlägg 02-06-2005, 15:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 2 690

Vi har ett Mandelblomsträd som vi köpte förra året. Det har blommat fint nu i vår, och har fina små grenar ganska långa långa. Ungefär en meter långa. Ser nu ut som en stor kvast.

Vad gör jag åt det nu, skall jag låta det vara eller skall jag jag beskära det nu efter blommningen.
          MVH Kenneth

--------------------
          "Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 03-06-2005, 09:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tror att det är bra att korta in blomskotten. Det brukar visserligen behöva göras ändå, iallafall i zon 3 eftersom de fryser in rätt mycket, men det är bra att göra mot monilian ändå.

En annan sak är att bevaka de skott som kommer under ympstället, dvs från grundstammen. Dessa konkurrerar ut mandeln om man inte klipper bort dem.

Jag tycker den här triloban är en rätt dålig växt. I de allra flesta fall är de mindre med sämre tillväxt och blom efter en tid än de var när man köpte dem - det borde vara tvärtom. Önskar att de kunde ta in en annan mandelsort som blommade lika fint men som klarade monilian, var härdig på riktigt och inte togs över av underlaget.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 00:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon