Jag har en del problem med min basilika, det verkar som att den slokar vad jag än gör. Köpte för nån vecka sen färdigplanterade växter som ska hålla sig i de krukor de redan är i. Dvs det är inte såna pyttekrukor man köper i mataffären som i regel bara är til för engångsanvändning.
En av dessa plantor har blivit mycket ljusare och mer gulaktig än de andra, utan en anledning jag kan förstå. Varför blir det så? Denna planta verkar dock mycket mer benägen att bilda nya blad än de tre andra, mörkgröna, jag har. Klipte ner en av dessa sistnämna ganska ordentligt (då jag hade en jättebjudning på pizza =), och jag räknade med att den direkt skulle skjuta ut nya blad men istället verkar den bli brun å dö.
Jag har också märkt att de reagerar snabbt om jorden skulle torka bara en dag eller två, så därför håller jag dem fuktiga med bevattning underifrån. Dessutom duschar jag dem ganska ofta. (Vet inte om det är till någon nytta men jag får i varje fall en fantastik doft i köket efteråt.) Finns det risk att de ruttnar om jag konstant vattnar underifrån eller vad bör man egentligen göra?
mvh, / l.l
--------------------
If the grass is greener on the other side, water your own lawn.
|