CITAT (Jill-Ulrika @ 22-05-2005, 16:47)
CITAT (Ophelia @ 17-05-2005, 19:43)
Jg har balkongläge mot sydöst. Har satt tre spaljéer så jag har två spaljéväggar mot grannarna samt som en vägg längs långsidan. sedan har jag ett hängbord på ena kortsidan med spaljé som vägg baksidan och ena sidan. På bordet har jag en självbevattnande balkonglåda med penséer i (Ultima Morpho samt någon blå). På andra kortsidan har jag en hängande balkonglåda med spaljé bakom. Där har jag penséer som går i nyanser vitt till violett.
Till sommaren ska jag ha klätterväxter som klättrar upp för spaljéerna. Har satt luktärtor och ska även sätta fjärilskrasse kanske och blomsterböna. Hade kryddor förra året samt som en häck med blå daggsalvia, lobelia Queen Victoria och silverrölleka.
Det låter som du har ganska liknande balkongläge som jag.
Du skriver att du har tre spaljeer, två på kortsidorna och en utåt? Funderar själv på att ha en spalje i flätad pil utåt mot balkongräcket för mina luktärter men jag vet inte riktigt hur jag ska fästa dem ännu. Det blir väl någon knytanordning.
Förresten hade jag fjärilskrasse för några år sen och de blommade riktligt men tyvärr luktade de, enligt mig riktigt illa. Det var nästan outhärdligt så jag har aldrig satt dem sen dess. Som tur är tycker inte alla att samma saker luktar gott resp. illa

Jag har fäst mina spaljéer med hjälp av nåt plastgrejs som man kan dra till och sen sitter det fast, har ingen aning om vad det heter men är bra till att sätta ihop grejer för transporter).