CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 18:34)
Kanske är jag alltför "snäll" men jag undrar hur det skulle kännas för anmälaren om det fick till följd att "marodören" hamnade i domstol och fick betala höga böter samt trädvärdet... i framtiden fick svårt att få vissa anställningar pga domen... barnen i familjen kanske skulle få det jobbigt pga gliringar eller rentav familjen blev tvungen att flytta...
allt för ett par tre fällda träds skull.
Undrar också om träden ändå inte stod lite dumt till eftersom ju också förra husägaren ville ha bort dem.
Ja detta är bara funderingar som dyker upp när jag läser tråden.
Trädmål är vanligvis inte brottsmål utan behandlas som civilrättsmål. Många löses med förlikning redan innan man går till domaren. Civilrättsliga mål är ganska vanliga, det är bl a där tvister efter skilsmässor hamnar och fällande domar brukar inte synas i några register eller skapa problem vid anställningar od.
Däremot kan trädmål bli brottsmål om man anmäler trädförstörelse till polisen och om polisen väljer att lämna till åklagare som i sin tur anser att det finns brottsaspekter. Men de flesta polisanämlningar om trädförstörelse gör att redan polisen hänvisar parterna att göra upp i en civilrätt.
Ungdomsklotter på en vägg brukar visst rubriceras och behandlas som brott, likväl som ungdomssynder av andra slag och som stannar i unga människors register ett bra tag. Jag håller med om att man bör tänka flera gånger innan man går till polisen med vissa brott! Däremot kan det vara bra att vuxna människor emellan som både bor nära varandra och ska ha med varandra att göra i framtiden, man tillkallar en tredje part som hjälper en att lösa en tvist. Olösta tvister vuxna emellan brukar aldrig vara bra för grannsämjan.
Om någon kan fälla tre av kommunens träd på mark som många bryr sig om utan att man gör upp om vilka konsekvenserna ska bli och hur man hävdar de regler som gäller för allmän mark, finns risk att andra börjar göra likadant med det de vill och att folk dessutom slutar engagera sig i området, gå på möten, anstränga sig för att argumentera för sin sak mm. Det är inte ensam med motorsåg man skapar gemensamt engagemang och demokrati.