CITAT (solis @ 01-06-2005, 21:27)
CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 21:21)
Det som Gosatta säger håller jag med om! (vad ljud egentligen är)
Men det solis funderar över är nog mer en definitionsfråga över ordet "ljud"!
Eftersom det är någon som hörs så borde någon behöva uppfatta det för att det ska kallas ljud!
Nåt i den stilen menar jag...
Oj, oj det känns som man blir snurrig av att försöka sätta konstiga tankar på pränt!
Annlouice
Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?!

Då kan man ju lika gärna undra om trädet finns alls eftersom ingen är där som ser det, eller?
Det har ju med våra sinnen att göra, ljud i form av vibrationer finns alltid, men för att det ska bli det som vi uppfattar som ljud måste vi ha öron som översätter åt oss. Har man inga öron som kan göra det, kan man känna vibrationerna i luften. Utan våra sinnen kan vi inte uppfatta världen omkring oss, vilket är en nödvändighet för att vi ska överleva. (Om inte ett sinnesorgan fungerar klarar man sig oftast på de andra, men utan alla tror jag inte att det går.) Alltså beror det på vad man menar med ordet "låter". Menar man det som hjärnan uppfattar som ljud efter att det tagits upp och översatts av örat låter det ju inte om trädet om det inte finns några öron (och hjärnor) som kan översätta vibrationerna, men vibbarna finns ju där oavsett.