|
*solis*
01-06-2005, 20:06
Jag har läst någonstans att det inte finns något ljud om det inte finns någon som lyssnar;kan det vara så I såna fall hur kan det komma sig? Kan någon här förklara?
GoSatta
01-06-2005, 20:08
det där är bara kvasifilosofi enligt mig. Ljud består av svängningar i atmosfären och svänger gör det även fast inget öra kan känna av det.
*solis*
01-06-2005, 20:10
CITAT (GoSatta @ 01-06-2005, 21:08) det där är bara kvasifilosofi enligt mig. Ljud består av svängningar i atmosfären och svänger gör det även fast inget öra kan känna av det. Menar du att ljudet finns ändå? Vad är kvasifilosofi?
GoSatta
01-06-2005, 20:13
ja jag anser att ljud finns ändå.
kvasi:
Exempelvis: kvasiintellektuell; vilket är ett försök till att verka intelligent men i själva verket så brister det logiska resonemanget.
*solis*
01-06-2005, 20:17
CITAT (GoSatta @ 01-06-2005, 21:13) ja jag anser att ljud finns ändå.
kvasi:
Exempelvis: kvasiintellektuell; vilket är ett försök till att verka intelligent men i själva verket så brister det logiska resonemanget. Tack  Nu fattar jag
Det som Gosatta säger håller jag med om! (vad ljud egentligen är) Men det solis funderar över är nog mer en definitionsfråga över ordet "ljud"! Eftersom det är någon som hörs så borde någon behöva uppfatta det för att det ska kallas ljud! Nåt i den stilen menar jag... Oj, oj det känns som man blir snurrig av att försöka sätta konstiga tankar på pränt! Annlouice
*solis*
01-06-2005, 20:27
CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 21:21) Det som Gosatta säger håller jag med om! (vad ljud egentligen är) Men det solis funderar över är nog mer en definitionsfråga över ordet "ljud"! Eftersom det är någon som hörs så borde någon behöva uppfatta det för att det ska kallas ljud! Nåt i den stilen menar jag... Oj, oj det känns som man blir snurrig av att försöka sätta konstiga tankar på pränt! Annlouice Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?!
GoSatta
01-06-2005, 20:33
det blir ju en språkfråga isåfall, vad är ljud, vad är det som låter, när börjar det låta? fysiskt finns ljudet där. Sen blir det en bedömingsfråga. Frågeställningen är en klassiker kom sist upp på min fars födelsedag för någon vecka sedan. Jag kommer från en kritisk icke filosofisk familj så vi bestämmade att det låter
CITAT (solis @ 01-06-2005, 21:27) CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 21:21) Det som Gosatta säger håller jag med om! (vad ljud egentligen är) Men det solis funderar över är nog mer en definitionsfråga över ordet "ljud"! Eftersom det är någon som hörs så borde någon behöva uppfatta det för att det ska kallas ljud! Nåt i den stilen menar jag... Oj, oj det känns som man blir snurrig av att försöka sätta konstiga tankar på pränt! Annlouice Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?!  jajamänsan!
*solis*
01-06-2005, 20:41
CITAT (GoSatta @ 01-06-2005, 21:33) det blir ju en språkfråga isåfall, vad är ljud, vad är det som låter, när börjar det låta? fysiskt finns ljudet där. Sen blir det en bedömingsfråga. Frågeställningen är en klassiker kom sist upp på min fars födelsedag för någon vecka sedan. Jag kommer från en kritisk icke filosofisk familj så vi bestämmade att det låter  Jag kommer ifrån en enkel arbetarfamilj men verkligen gillar djupa frågor om livet, ja vad som helst som sätter mina gråa tankeknölar i arbete Min mamma blev ofta arg på mig eftersom jag var så vetgirig och hon kunde inte ge svar på allt som jag frågade om. Jag minns en gång hon blev jätte sur när jag frågade hur lampan kunde lysa så där vackert i ett hus som vi gick förbi en höstkväll. Ljudet börjar i alla fall för min del i min strupe, tror jag, sen kommer vrålet eller skrattet eller pratet....
Ljud uppstår väl i örat när trumhinnan svänger??? Eller har jag fel?
*solis*
01-06-2005, 20:47
CITAT (stina @ 01-06-2005, 21:44) Ljud uppstår väl i örat när trumhinnan svänger??? Eller har jag fel? Hur kan det då braka när trädet faller i skogen om ingen hör
Frida H
05-06-2005, 20:12
CITAT (stina @ 01-06-2005, 21:44) Ljud uppstår väl i örat när trumhinnan svänger??? Eller har jag fel? Ljud uppstår väl när dina stämmband vibrerar eller nåt annat som sätter i gång ljudvågor. Ljuden finns ju även om du är döv och inte kan höra dem, så när trädet brakar så låter det ju även om det inte finns någon där som kan höra det. Om det finns luft så finns det ljud.
zaaritha
05-06-2005, 20:50
Hur som helst; ljud av fåglar, t ex; är fantastiska! Ljud av rådjur, grävlingar, rävar!!!
*solis*
05-06-2005, 20:52
Tidigare idag hade jag ett öppet fönster och titade ut och samtidigt lyssnade jag på hur lönnen babblade med vinden Deras babbel är så oändligt vackert
ninnisky
05-06-2005, 20:56
CITAT (solis @ 05-06-2005, 21:52) Tidigare idag hade jag ett öppet fönster och titade ut och samtidigt lyssnade jag på hur lönnen babblade med vinden Deras babbel är så oändligt vackert  Hur är med med ditt eget babbel ??
zaaritha
05-06-2005, 20:58
Ja--träd pratar!!
*solis*
05-06-2005, 21:00
CITAT (ninnisky @ 05-06-2005, 21:56) CITAT (solis @ 05-06-2005, 21:52) Tidigare idag hade jag ett öppet fönster och titade ut och samtidigt lyssnade jag på hur lönnen babblade med vinden Deras babbel är så oändligt vackert  Hur är med med ditt eget babbel ?? Hur menar du?
zaaritha
05-06-2005, 21:04
Jag--eller ninninsky?
mamamaggan
05-06-2005, 21:05
Jag vill i alla fall veta vad du menar zaaritha!
*solis*
05-06-2005, 21:07
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 22:04) Jag--eller ninninsky? bägge två
*Felix matte*
05-06-2005, 21:07
Här "babblar" fåglarna dygnet runt  ... svårt att få sova ostört... men det bjuder jag så gärna på
zaaritha
05-06-2005, 21:14
Ja--jag anser alltså att träd pratar! Hopis säjer att träd är människans lunga! Träd susar, prasslar, viner, o s v.
ninnisky
05-06-2005, 21:22
Mina körbärsträd pratar med mig - men de gillar inte babbel! Babbel är prat utan egentlig mening -mest prat bara för pratets egen skull utan betydelse --och det gillar inte mina träd
*solis*
05-06-2005, 21:27
CITAT (ninnisky @ 05-06-2005, 22:22) Mina körbärsträd pratar med mig - men de gillar inte babbel! Babbel är prat utan egentlig mening -mest prat bara för pratets egen skull utan betydelse --och det gillar inte mina träd  Aha;nu fattar jag  Då vill jag säga att jag pratar med träden,stenar ja allt i naturen och visst får jag fantastiska svar
AndreasBlomquist
06-06-2005, 00:03
CITAT (solis @ 01-06-2005, 21:27) CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 21:21) Det som Gosatta säger håller jag med om! (vad ljud egentligen är) Men det solis funderar över är nog mer en definitionsfråga över ordet "ljud"! Eftersom det är någon som hörs så borde någon behöva uppfatta det för att det ska kallas ljud! Nåt i den stilen menar jag... Oj, oj det känns som man blir snurrig av att försöka sätta konstiga tankar på pränt! Annlouice Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?!  Alltså, jag måste faktiskt erkänna att jag allt som oftast blir stum av förundran över många av dina inlägg. Är du seriös när du ställer frågor som den citerade eller är du bara så ... hmm ja... Jaja, jag får väl antagligen en massa emot mig nu som tycker du är så charmig och go men vad gör väl det?
zaaritha
06-06-2005, 00:05
Ja--du! Klura ut det--om du kan!!!!
AndreasBlomquist
06-06-2005, 00:12
Det spelar ingen roll hur mycket man än analyserar Solis så kommer man nog inte fram till hur kvinnan är funtad. Fast det är klart, har man 12.7 inlägg om dagen i genomsnitt och 97 procent av inläggen (12.32) är i småprat och flertalet av hennes inlägg där faller under kategorin "dumma frågeställningar" så börjar man ju undra liksom...
zaaritha
06-06-2005, 00:20
Men, ska nu du också hoppa på solis!?? Varför???? Vad retar du dej på??
AndreasBlomquist
06-06-2005, 00:25
CITAT (zaaritha @ 06-06-2005, 01:20) Men, ska nu du också hoppa på solis!?? Varför???? Vad retar du dej på?? Jag också? Är det fler som tycker som jag eller? Alltså, jag kan förstå en eller annan dum fråga då och då. Det är helt okej, men här är det för sjutton gubbar idiotiska frågor/ämnen i varje tråd enligt mig. Fasicken, min 3-åriga dotter är, åtminstone vad det verkar, bättre funtad än Solis. Sorry att jag säger det men som tur är får man ju tycka vad man vill, lika gärna som att vem som helst får tycka att jag är en jubelidiot som skriver detta. Tycker dock det är lite kul att läsa hennes inlägg och gång på gång förundras över hennes naitivitet och okunskap (dumhet, ignorans).. som sagt, ibland är frågeställningarna så j-vla dumma att man har svårt att veta om hon är seriös eller ej.
zaaritha
06-06-2005, 00:28
Ja du! solis är en väldigt "annorlunda" person!! Men; hon är --faktiskt--en vettig människa--också!!!..........
AndreasBlomquist
06-06-2005, 00:34
Det tvivlar jag inte på att hon kan vara.
zaaritha
06-06-2005, 00:40
Ja--nu är du allt elak!
AndreasBlomquist
06-06-2005, 00:40
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 01:34) Det tvivlar jag inte på att hon kan vara. Ändrat då till och med jag ångrade mig lite... Var lite väl hård mot Solis kanske...?
zaaritha
06-06-2005, 00:48
Nu är det så att solis är en väldigt "öppen" person, hon går på känslor och är nog "okonventionell", men hon är en fin person, egentligen"
AndreasBlomquist
06-06-2005, 00:56
Duktig på att babbla är hon i alla fall... hmm, det mesta hon författar här är ju babbel om du frågar mig...
zaaritha
06-06-2005, 01:01
Tja.................... Man måste nog förstå henne!!
AndreasBlomquist
06-06-2005, 01:06
Förstå?? Du menar ha överseende med hennes naivitet och dumhet?
zaaritha
06-06-2005, 01:11
Hon är inte dum!!
AndreasBlomquist
06-06-2005, 01:17
CITAT (zaaritha @ 06-06-2005, 02:11) Hon är inte dum!! Näe, naturligtvis inte.. Att fråga om det brakar när ett träd faller till marken även om inga människor är i närheten som hör det eventuella braket är ju helt befogat och absolut inte dumt alls...
råse-marie
06-06-2005, 06:13
För min del så finns ljudet där även om det inte finns en människa där . Jag var men min kontakt person som är döv på mödravården och dom skulle kolla hjärtljudet på bäbisen . Hon hörde inte ljudet men jag kom på att om honsatte foten mot högtalaren kunde hon "höra ljudet ändå " Gissa om hon blev glad
*solis*
06-06-2005, 07:55
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 01:12) Det spelar ingen roll hur mycket man än analyserar Solis så kommer man nog inte fram till hur kvinnan är funtad. Fast det är klart, har man 12.7 inlägg om dagen i genomsnitt och 97 procent av inläggen (12.32) är i småprat och flertalet av hennes inlägg där faller under kategorin "dumma frågeställningar" så börjar man ju undra liksom...  Du som älskar bergsklättrning och då tror jag att du bara måste ha sett underbara saker och händelse i världen! Kan du då inte förstår en människa (mig) som vill förstå och ser världen på sitt eget vis
*solis*
06-06-2005, 07:56
CITAT (råse-marie @ 06-06-2005, 07:13) För min del så finns ljudet där även om det inte finns en människa där . Jag var men min kontakt person som är döv på mödravården och dom skulle kolla hjärtljudet på bäbisen . Hon hörde inte ljudet men jag kom på att om honsatte foten mot högtalaren kunde hon "höra ljudet ändå " Gissa om hon blev glad  Härligt uppfinningsrik du är
*solis*
06-06-2005, 08:10
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 01:12) Det spelar ingen roll hur mycket man än analyserar Solis så kommer man nog inte fram till hur kvinnan är funtad. Fast det är klart, har man 12.7 inlägg om dagen i genomsnitt och 97 procent av inläggen (12.32) är i småprat och flertalet av hennes inlägg där faller under kategorin "dumma frågeställningar" så börjar man ju undra liksom...  Vet du vad:jag är nog funtad som andra människor! Men jag kanske är mer vetgirik än många andra "vuxna" Jag har så att säga inte ännu fastnat i den vuxna rollen som vet allting. Jag är fortfarande som ett barn som är nyfiken och ställer massor av frågor Det finns inga dumma frågor;bara människor som inte klarar av frågorna! Hade inte någon börjat ställa frågor så hade vi kanske fortfarande suttit i en grotta
Sorry Anders, men den som "blottar sin dumhet" i skrift i den här tråden, är nog du  . Allting är inte "dumt" för att man själv inte förstår. Frågeställningen är SVÅR, och detta är frågor som man kan läsa inom filosofin på universitetsnivå  , och som har sysselsatt flera stora filosofer genom tiderna. (Världserkänt stora!) Filosofi är en av de stora vetenskaperna. En vetenskap som FRIGÖR människans tänkande, eftersom vi människor alltför lätt fastnar i fyrkantiga mönster och övertygelser, t.ex. att världen är platt (dåligt exempel, men i alla fall) och utvecklar konservativa ståndpunkter fria från vidare utveckling. Heja Solis!! Dina frågor stimulerar! Det är ju genom att undra och ifrågasätta,  äh, orkar inte rätta, hinenri nte heller, kram alla
*solis*
06-06-2005, 08:37
Hej Amaira Vi människor behöver verkligen stimuleras
*Felix matte*
06-06-2005, 09:12
I själva verket ställer alla dessa vetenskaper egentligen samma fråga: Finns våra "jag"? Och, i så fall, var?Saxat från NOVAAlla har vi väl frågor och funderingar som kanske inte alltid uppfattas som "normala" av en del.
Sulawesii
06-06-2005, 10:12
Förstår inte alls varför solis fråga skulle vara så dum?! Frågor är väl aldrig dumma? Får man svar har man lärt sig något nytt, och kunskap är underbart och viktigt. Och just den här frågan; kan någon svara sanningsenligt på den? Jag kan det inte. Jag får ta mig sjutton ont i huvudet när jag försöker lista ut hur det ligger till!
Jag tycker faktiskt också att det var en oerhört intressant fråga. Jag har aldrig tänkt på det viset förut. Frågor av den typen tyder då definivt inte på dumhet enligt min mening.
Airamya
06-06-2005, 10:46
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|