Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ängsblommor?, Om mina "vilda" planer...
          tinagull
          Inlägg 07-06-2005, 11:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 5 901

Hejsan!
          jag är helt sprillans ny i detta forum och som trädgårdägare med. Har nu äntligen blivit lycklig (men lite nervös) ägarinna till en härlig tomt på 4000 kvm. Jo, där står ett hus också! :-)
          Jag har massor med funderingar kring vad jag ska ta mig till med trädgården, men just nu funderar jag mest kring en del av tomten som tidigare har varit hästhage. Den är helt otuktad och det växer mest gräs och ogräs där. Så småningom vill jag göra en del av den till köksträdgård, men tänkte ha en del kvar som får växa vilt. Jag skulle vilja ha lite ängsblommor där som kan fröså sig själva, att plocka in i vas, eller bara njuta av där de står. Jorden är ganska lerig och kompakt nu och tomten finns i nordvästra skåne.
          Är det någon som har något tips om vilka blommor som kan vara lämpliga, hur, när? Alla tips tages emot tacksamt!! Efter att ha läst och tittat på forumet har jag förstått att här finns en otrolig mängd kunniga trädgårdmänniskor!
          Tack och på återhörande!

Tina

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          krukan
          Inlägg 07-06-2005, 14:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Fast har det tidigare varit hästhage så är förutsättningarna inte så illa. Många ängsblommor växer i hagmarker också. Jag skulle råda dig att vänta och se vilka växter du kan hitta i hagen, nu i sommar. De du gillar (oavsett om de är ogräs eller ej!) sparar du och de övriga försöker du hålla i herrens tukt,( läs: kapa innan de går i frö).

Med de kvarvarande växterna som bas sår du sedan de ängs/hagmarksarter du vill ska finnas. (det finns tex ängsfröblandning på påse) Sedan måste du hålla efter oönskade inkräktare precis som i en vanlig rabatt, tills de sådda växterna etablerat sig ordentligt. De växter som trivs stannar kvar år efter år om de får lite hjälp på traven. Häpp : en äng!

Växter som anses som fina ängs-och hagmarksväxter är tex:
          gulmåra
          gullviva
          prästkrage
          blåklint (eg. åkerväxt men vad fasen...)
          vallmo
          brunört
          vitklöver
          svartkämpar
          gråfibbla
          blåklocka
          rölleka
          harklöver
          smultron
          femfingerört
          blodnäva
          väddklint
          sparvvicker
          johannesört
          kungsmynta
          åkervädd
          teveronika
          bergssyra (ängssyra)
          gökblomster
          smörblomma

men det är inte säkert att de alla trivs i din typ av jord. Titta dig omkring, de växter du hittar i omgivningen trivs säkert inne i din trädgård också. Minns var de finns och samla fröer till hösten. Då får du ett koncentrat av alla vackra sommarblommor du gillar, i säkert förvar i din trädgård smile.gif

Lycka till.

--------------------
          zon 5, umeå

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 20:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon