CITAT (Xelma @ 07-06-2005, 11:13)
Nu har jag fått ett nytt träd. Bra genomrotat, fast med myrbo i krukan. Det är större än det förra så jag var jättenöjd. Ända tills jag såg att detta inte är en e-planta, vilket det förra jag köpte var... och det ska man ju helst ha för att få garanterad vacker höstfärg.
Jag dränkte myrorna innan jag satte det.
Hade ni avvaktat höstfärgerna för att se om det blir vackert rött eller hade ni reklamerat det igen? suck

Suck säger jag också, det ska vara roligt och inte så här krångligt att plantera träd!
Jag kan inte säga hur du ska göra. Icke E-märkta kan också få mycket granna höstfärger, och de kan få lite mindre granna men sällan eller aldrig blir de brungultrista. Om det är viktigt för dig att ha största sannolikhet för knallröd höstfärg så kanske det är värt att byta igen. Om du är trött på att gräva ned och upp träd och åka tillbaka med dem - låt det stå om du gillar den här trädindividen, eller slå plantbutiken en signal och säg att du förutsatte att det var E-märkt men är hiskelans trött på det hela. Kanske kan du bli positiv till dem igen om de erbjuder dig några plantor av xxx nästa gång du kommer dit, för nu orkar du inte gräva upp och ned mera.
Eller liknande...
Själv avskyr jag att gräva upp och ta tillbaka. Jag låter mycket i min egen trädgård som blev fel vara kvar. Men det är ofta för att jag får någon sorts förhållande till trädindividen, som gör att jag bortser ifrån att det inte var det jag ville från början.
Om felleveranser sker med en av mina kunder däremot, då är jag stenhård. Gräver upp, kör långt och är inte snäll när jag kommer fram.