CITAT (AndreasBlomquist @ 08-06-2005, 00:08)
CITAT (GoSatta @ 08-06-2005, 00:00)
den tibetanska buddismen som dali lama kommer ifrån är långt ifrån den äldsta, den har gått långt ifrån det buddha själv lärde och är isåfall lika irrelevant gämtemot historien som kristendomen är idag.
Dom flesta buddister ivärlden idag (öst asien och sydöst asien) ser buddha som en gud. Som jag sa allt är inte svart eller vitt. Religion är historia och ska också ses så.
Helt riktigt där...
Mahayana började existera ungefär samtidigt som Buddha levde men skrev för ner i sanskrit ungefär 500 år efter hans död... alltså ungefär vid vår tideräknings början. Det påminner ju lite om bibeln som skrev ett par hundra år efter Jesus död..
Theravada hade ju funnits i ett par hundra år då Buddha levde och ordet betyder ju också "den äldsta läran"...
Återigen så ser dock inte de flesta Buddhister Buddha som en gud...
Jag skulle sluta men kan inte

visst japaner ser itne buddha som gud, inte heller nepaleser (iaf inte 50% av dom) inte en del kineser. Dock ser dom flesta indier, thailändare, laoiter, vietnameser, srilankaner, kmheer, burmaneser etc. honom som en gud. Deras lärare säger nej han är inte en gud, folket säger jo det är han visst.
Vill inte påpeka något fel hos buddismen utan vill bara peka på hur olika "överhetens" tolkning är gämtemot folkets och det sammm gäller i alla religioner.
jag förespråkar ingen av dom är dock mäkta intresserad av dom alla, min mening var inte å dra upp en religion mot religion disskussion utan mer att få lite ljus på vad religion igentligen är, och det är sälland det "ledarna" eller "statskrykan" säger.
(med reservation för stavfel och komma fel)