Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära sjukt träd, -När skall det göras?
          Pirum
          Inlägg 06-06-2005, 20:30
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ett av våra Lobo-träd (äpple alltså) har med stor sannolikhet gått och fått kräfta sad.gif Kanske beror det på att det försvagats av flera års illsint skorvangrepp unsure.gif Två grenar ligger för döden.

Hur som helst, det sägs att träd är bättre på att reparera skador längre fram på sommaren. Ska jag vänta med att kapa av de skadade grenarna (som är tämligen små, ett par centimeter i diameter) eller ska jag ta fram verktygen och bränntunnan snarast?

Trädet har inte direkt stort sentimentalt värde, det är bara 30 år, så det lär väl ändå hamna i vedpannan snart (med tanke på skorven, och att kräftan lär knäcka trädet till slut), men bortsett från dessa två grenar ser trädet relativt friskt ut trots allt. Hittills iaf.

--------------------
          zon2.5

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 07-06-2005, 23:54
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ok, får bli i juli som jag amputerar grenarna då.

Förresten, finns det några teorier om HUR man ska kapa grenar, är det bäst med såg eller sax/sekatör? Jag gissar på att ett skarpt klipp är bättre för trädet än en sågning, som alltid borde ge mer "revor"? Grenarna i detta fallet är inte större än att jag kan ta en grensax till dem, vet inte om jag klarar med en sekatör. (det tror jag visserligen)

Och när det gäller Lobo, ja, det är ett hopplöst träd...men gott när det funkar...tyvärr planterade vi det på fel ställe också...det står i den blötaste och lerigaste delen av äppel"gården"...:/ Det är dränerat med rör, men, det hjälper ändå inte fullt.

--------------------
          zon2.5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 12:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon