Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Om annorlundaskap.
          amaira
          Inlägg 07-06-2005, 08:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Om Annorlundaskap, tankar i amairas huvud:

Ju äldre jag blir, desto mer ser och förstår jag hur inre drifter driver oss människor, utan att vi har någon aning om det. än mindre makt över det.

Vi kan tycka om och acceptera djur, men människans djuriskhet tycks vara fullständigt tabu.

Är det något kulturellt arv som vi bär med oss ifrån kristendomen månne?Att människan har en själ och djuren är oskäliga?
          Inte för att vi tror så idag (i alla fall de flesta förstår nog att djur inte är "själ-lösa") men för att synsättet satt sig djupt i vår värderings-skala: en människa som beter sig djuriskt är en dålig människa.
          Därför gäller det att förneka alla drag hos en själv, som kan verka "djuriska", för vem vill vara en dålig människa?

Men som med allt annat kan problem som förnekas - inte lösas! Eftersom det då blir någonting annat som man fösöker lösa.

Att istället finna, bli medveten om, acceptera och erkänna - ja, det är ju den universiella grunden för ALLT framåtskridande, oavsett vilket problemområdet är, vare sig det är högst personligt, eller utbrett allmängiltigt, vare sig det gäller en liten myra eller hela universum!

Så ... när det gäller "människans djuriskhet", så är en stor del av mänskligheten blind. Vilket är ett problem i sig själv.
          Eftersom det förhindrar lösningar av en stor mängd av alla de andra problemen som dyker upp i människans fotspår.

Ett av människans "problem" genom tiderna, är att vi har sååå svårt för att acceptera "annorlundaskap". Den flockmedlem som utmärker sig alltför mycket genom att i något avseende bete sig, eller SE UT på ett annorlunda vis - väcker agg inom oss.
          (Ofta olika saker för olika människor, dessutom. men jag tror inte att någon går fri!)
          Det kommer djupt inifrån, oanmält och utan medföljande förklaring eller hanteringsmanual. När sedan själva känslan har gjort sin påträngande entré, hänger tankarn på från ett annat håll, och finner fullt trovärdiga förklaringar till varför man inte tål, och vad det är man inte tål.

Här vill mina tankar knyta an till Kay Pollaks, i kapitlen om mobbing, i boken "Att välja glädje". Mycket mycket tankvärda, som jag inte refererar här, mer än att angrepp ger dåligt samvete och eskelerar i större angrepp, allt för att själv (omedvetet) komma undan sin egen skuld, och övertyga sig själv om att skulden ligger hos motparten.

Min starka övertyglese är, att "mobbing" kommer man aldrig ifrån förrän man definierar problemet som det är: det vill säga tar bort skammen omkring själva fenomenet!!!

Det är djupa drifter i rörelse, där mobbing börja växa! Det är djupa känslor som kommer i rörelse! Känslor styr man inte, ifall det nu är någon som fortfarande tror det. Än mindre hanterar man dem med "stryk", oavsett HUR stor vår inre vilja att GE stryk är!(för att lära den andre minsann)

Ibland (oftast, kanske alltid?) är viljan att ge någon en rak höger, endast en vilja att tillfredssställa våra egna behov. Som en tillfredsställande lösning på ett problem, är det ganska värdelöst. Det är snarare ett tecken på att vi inte kan se problemet som det är, inte kan se HELHETEN av det.

Ett dåligt (? eller kanske inte dåligt) exempel är hur ett albinodjur kan bli utmobbat ur flocken, ja kanske också dödat, för att det är "annorlunda".

Annorlundaskap inom en flock, kan göra hela flocken sårbar!! Vare sig det handlar om utseendet eller beteendet. Det kan vara farligt för hela gruppen. (även om det inte längre är farligt för oss människor, så vet inte våra gener om det)
          Inte vet djurgruppen om det, en sådan medvetenhet finns inte, det är bara "känslor" som styr, som är drivkraften, Livets Verkställande Drivkraft som börjar röra på sig och dyker upp som känslor av aggression osv.

Jag själv tror på MEDVETENHETEN om vem och vad vi är, och vad som är våra förutsättningar - som den enda framkomliga vägen för människan som art att skapa ett bättre samhälle för oss.

Däremot tror jag inte på den medvetenheten, tror inte att den är möjlig... För många människor är skadade, sårade och trasiga, eller har andra "hinder" för att VILJA eller ens KUNNA "möta verkligheten som den är"!
          Även det styrs ju av djupa inre drifter och mönster.

Och så det där med "verkligheten" - vem kan säga hur den är? När varje egen människa har sin egen bild av den, och varje egen människas bild är sann, för den människan...

Ändå tror jag, attt vi människor på något vis behöver få bort SKAMMEN omkring vad vi är och hur vi är.

Skam är någonting gräsligt hemskt att bära.
          När vi ansätts av den känslan, har vi ofta en inre drift (försvarsmekanism) som försöker föra över skammen på någon annan!

Resultatet blir ... t.ex. "pajkastning", som ligger mycket nära mobbing ur drifthänseende. Fast vi själva uppfylls av känslor av "att ha rätt".

Vem - vilken människa - är beredd att möta sina egna mobbartendenser, när SKAMMEN att bära dem, är tyngre än ... än ... *finner inget liknelse-ord som duger*.

Skammen, inte bara i ens egna ögon, utan också som en kompakt mur från människorna omkring en. Därför att inte heller DE kan möta den hos sig själva, för den är inte accepterad. Det är inte "mänskligt".

Men, egentligen så FINNS DET JU INTE någon "skam" i att vara människa, med allt vad det innebär!
          Hur ska det kunna göra det?? Det är ju bara som det ÄR! wub.gif

Ingen ska tro att jag skriver detta "utifrån", som om jag själv "inte var drabbad", som om jag är en iakttagare av ANDRA.

Jag försöker i allra högsta grad även iakttaga mig själv, med medvetenhet, i den mån det är möjligt...

En psykolog sa åt mig en gång:
          Du är en MÄNNISKA, och du har RÄTT att vara lycklig!

Han sa det med en sådan kraft och med en sådan inre övertygelse, att det gick rakt in i mig, och stannade kvar. Orden och ögonblicket glömmer jag inte.
          Jag skulle önska att jag kunde föra dessa ord, med samma kraft, vidare.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sulawesii
          Inlägg 08-06-2005, 09:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (amaira @ 08-06-2005, 07:36)
          Edit: PS. för att "egentligen inte ha något att tillägga", har jag fått ihop det ganska bra tongue.gif

Det brukar vara så med dig! tongue.gif
          *Kramar dig för att jag tycker att du är härlig*

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera

Inlägg i den här tråden
          amaira   Om annorlundaskap.   07-06-2005, 08:10
          amaira   Nu har jag skrivitklart :wub: :P   07-06-2005, 09:22
          Heddas matte   då ska jag svara.. som varande mor åt två yngre h...   07-06-2005, 09:39
          Felix matte   :o ... orkar inte läsa så långa stycken på skärmen...   07-06-2005, 09:40
          amaira   Hej Heddas matte! Då kanske vi möts i Attenti...   07-06-2005, 09:44
          ninnisky   Du är en MÄNNISKA och du har RÄTT att vara lyckli...   07-06-2005, 09:53
          Heddas matte   jo det ska gudarna veta.. :D fast, ärligt talat...   07-06-2005, 10:00
          Lars-Olof Arvids   I vintras fick jag reda på att jag också har asper...   07-06-2005, 10:10
          Anki på Öland   Och jag undrar vad anledningen är till att du skri...   07-06-2005, 10:11
          amaira   Vad jag vill tala om? Det jag sk...   07-06-2005, 10:40
          amaira   Nej, aspgerger och "dum i huv...   07-06-2005, 11:02
          Anki på Öland   Därför att det kändes som ett lång...   07-06-2005, 11:29
          Heddas matte   ett inlägg värt att upprepa!   07-06-2005, 12:01
          Lars-Olof Arvids   Det händer ibland att folk imponeras av mina kunsk...   07-06-2005, 12:45
          amaira   ... ... Vad tråkigt att du uppf...   07-06-2005, 14:00
          Lars-Olof Arvids   Och hur kunde jag glömma fåglarna? Senast igår kvä...   07-06-2005, 14:09
          amaira   Jag är urusel på att skilja fågelsång från varandr...   07-06-2005, 14:30
          krukan   Lever ihop med en pojkvän som själv är övertygad o...   07-06-2005, 15:22
          Maria i Helsingborg   Vem hindrar honom, Krukan?   07-06-2005, 17:41
          Reserv   Vem hindrar honom, Krukan?[/quote] ...   07-06-2005, 17:45
          solis   Vill man gå till privat psykolog så kostar det MYC...   07-06-2005, 18:04
          sanna   Hej Amaira och ni andra! Läse...   07-06-2005, 18:06
          Maria i Helsingborg   Det var bara det att Krukan använde sig av orde...   07-06-2005, 18:08
          amaira   Vem hindrar honom, Krukan? Nä, at...   07-06-2005, 18:10
          Maria i Helsingborg   Kanske vet jag, då jag själv arbetar inom psykia...   07-06-2005, 18:32
          Ophelia   Hej Amaira och ni andra! Läser denna tråd me...   07-06-2005, 19:37
          kerstin z5-6   Nja ... det tror jag inte alls det :blink: Skug...   07-06-2005, 21:58
          Ophelia   Mitt århundrade då :D Du kan ju läsa lite om de...   07-06-2005, 22:01
          kerstin z5-6   Det tror jag inte behövs ...Inget Neuropsykiatrisk...   07-06-2005, 22:03
          Ophelia   Det var bara ett tips. Inget annat...   07-06-2005, 22:12
          amaira   Har egentligen inget att tillägga, direkt :) :wub...   08-06-2005, 06:36
          Heddas matte   Näe det är helt klart lite mer krävande att vara ...   08-06-2005, 09:41
          Heddas matte   min erfarenhet är att det är jättesvårt att få hj...   08-06-2005, 09:53
          amaira   :wub:   08-06-2005, 10:01
          krukan   Han har fått remiss från sin läkare, men de ville ...   08-06-2005, 13:21
          Heddas matte   låter fullständigt gräsligt! h...   08-06-2005, 14:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 20:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon