CITAT (amaira @ 08-06-2005, 14:02)
CITAT (Magnolia @ 08-06-2005, 13:37)
Om man väljer att tex vara socialt avvikande ...
... "
Väljer??
Jaa, om man
väljer att vara socialt avvikande - så instämmer jag.
Men ... när man inte väljer själv då?
Vilket är EN grundläggande hörnsten i många former av "annorlundaskap".
:
Jag uttrycker mig lite klumpigt idag AMAIRA som du har märkt...
Om jag börjar med att säga att jag tycker att det är stor skillnad på hur man hanterar annorlundaskap bland främlingar än bland människor som står en nära. En okänd människa kan man inte förvänta sig att "förstå" så de få minuter man interagerar får man försöka göra sitt bästa att vara beredd på att han eller hon kanske agerar annorlunda än jag förväntar mig. I en nära relation är det viktigare att förstå VARFÖR någon gör som de gör.
Det är sant att man inte alltid kan välja sitt beteende. Om jag retar mig på någons beteende tycker jag därför att jag är skyldig att tala om för den personen vad som retar mig. Först därefter kan personen välja att INTE göra så, eller i alla fall tala om varför han eller hon INTE KAN VÄLJA att inte göra så.
Vi kan låtsas att det finns en forummedlem som retar sig på att vi diskuterar annorlundaskap för mycket...

Om denna medlem talar om för oss i tex denna tråd att vi borde sluta och vi ändå fortsätter så tycker jag att medlemmen har rätt att i fortsättningen ignorera våra inlägg