Tack för svaren. Jag har tidigare sökt på odla kring just frösådd och liknande, men tycker inte att jag har fått svar. Tack även för "Fruktträdtipset", vilket jag faktiskt lusläste för någon vecka sedan.
Bakgrunden är att vi köpt ett torp med mycket stor tomt/mark. Här finns plats för 100-tals fruktträd om man vill. Torpets innersta del är från 1700-talet, men det tycks ha bott folk på marken sedan åtminstone 2500-3000 år (det finns röse och stensättningar från tidig bronsålder bara ett halvt stenkast från huset). Riktigt magiskt.
Senast det bodde en ordentlig bonde på torpet var 90 år sedan, därefter några damer som jag inte tror gjorde så mycket åt markerna och de senaste 50 åren har det varit sommartorp med ganska lågt utnyttjande som jag förstår. Det finns inte mycket kvar av kulturväxter eller fruktträd och annat.
Bland det första jag gjorde efter det att vi köpte torpet var att plantera några äppelträd - en Katja, en Transparent Blanche och en Gyllenkrook Astrakan. Så kanske man egentligen inte skall göra, om man skall vara riktigt trogen hembygden. Kanske man skulle forska i gamla sorter och försöka ympa kvistar från rester av äppleträd i socknen. Men jag är allt för ivrig - det tar ju så lång tid innan träden kommer upp. Och skulle jag börja lära mig ympning och sådant, vet jag att det skulle dröja år innan jag kommer till skott....
Ett stenkast (av Klüft-längd) bort finns en beteshage som grannen har sina får på. På Lantmäteriets kartor är denna hage markerad som "fruktodling", konstigt nog. Där finns en gammal apel - men "en apel gör ingen fruktodling" som man skulle kunna säga.
Har dock lekt med tanken att återväcka beteshagen som fruktodling i mindre format. Det finns ju inget som hindrar att fåren fortsätter att beta i hagen. Det borde väl nästa bara vara positivt - gräs hålls undan och marken tillförs naturlig näring. Eller vad säger ni?
Nåväl, vid leken med denna tanke så inser man att det behövs dussintals plantor för att det skall bli en liten odling. Men att rusa iväg till plantskolan och pynta upp 3-400:- för ett 30-tal fruktträdplantor är ju lättare sagt än roligt. Om man lika gärna kan driva upp dem själv - vad är bästa sättet att göra det? Novis som man är, tänker man att det är bara att utgå från kärnorna från några av de äpplen man gillar bäst. T.ex. från astrakanen och Transp Blanch. Förodla dem i kruka och plantera ut dem nästa år.
Men vad händer då? Cilla, du skriver att "frukten blir ofta lite si och så". Jag förstår inte varför det skulle vara så? Finns inte allt genetiskt material som behövs i äpplets kärna för att göra ett bra rotsystem och för att göra äpplena identiska med äpplet som man tagit kärnorna i från? För det är väl bara rotsystemet (grundstammen någon decimeter ovanför gjord och nedåt) som skiljer frösått från det fruktträd man köper hos plantskolan? Eller kan det bli helt andra sorter och varför då? "Gudahov Astrakan" låter ju i.o.f.s. inte fy skam.......det kan ju bara bli gudomligt gott. Eller?
/Claes
|