Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför okulering / ympning av fruktträd?
          Gudahov
          Inlägg 07-06-2005, 11:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 952

Varför är alla fruktträd okulerade/ympade? Hurdan blir kvaliteten på t.ex. ett äppleträd om man driver upp ett från kärna? Blir det inte samma kvalitet på frukten? Blir stammarna dåliga?

Kan någon med insikt om detta berätta mer. Gärna mycket information. smile.gif

/Claes

Är för övrigt ny på forumet. Har nyligen köpt ett torp med MASSOR av mark. Torpet är sedan 1700-talet, men det mesta av kulturväxter, bär och frukter tycks ha gått förlorat med tiden.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gudahov
          Inlägg 08-06-2005, 14:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 952

CITAT

För att dina nysatta ska klara sig - håll gräset borda under kronan och vattna vid torka. Sätt om dem om du planterat med smalt, djupt hål. Om du inte har sandjord - sätt dem på kulle i vid växtbädd.
          Hmmmm. Kanske är hålen för smala. Marken under två av träden verkar väldigt fin - gammal matjord. Det är på gammal odlingsmark som legat i träda i mången år - men det verkade fint under det tjocka gräsrotstäcket.

Det tredje trädet (astrakanen) hade en väldigt stenig mark bara 40 cm under markytan. Jag gjorde hålet hyfsat brett - men är rädd att rötterna skall få svårt att tränga ned genom det sandiga/steniga lagret. Detta träd planterade jag för 2-3 veckor sedan. Men för en vecka sedan trillade jag på din trädvårdssida och läste om gröngödsling. Åkte direkt och köpte blålusern och lade ut fröer i en ring, i en diamter av cirka 80 cm kring trädet. Min förhoppning är att lusernrötterna skall tränga ned genom den steniga sandjorden och luckra upp och bereda vägen för astrakanrötterna. Läste på någon amerikanska sajt - Experiment med alfaalfa - amerikansk sajt - att rötterna kan gå riktigt djupt. Är det rätt tänkt?

CITAT

Genetiskt är det med äpple som med oss människor, där kärnan motsvarar barnet. Det har TVÅ föräldrar. Den ena föräldern är det träd som den sitter på, den andra föräldern är det träd som biet som pollinerade blomman varit hos tidigare. Därför kan man inte säga hur kärnan, barnet ska bli. Här slutar kanske jämförelserna med människor. Det kan bli mycket likt den ena föräldern, det kan bli en blandning som blir helbra, det kan bli en blandning som blir OK men inte lika god som någon av föräldraträden osv. Som Kurt skrev så är det en frösådd per 100 000 eller om det är 6 000 som jag läst tidigare, som man tycker blir så bra att det får bli ny sort med namn osv.

Ahaaaa! Tack för aha-upplevelsen. Det vill man ha en varje dag. Och det fick jag nu. Tack!

Men..... om det är på detta sättet. Tag min astrakan och en blomma på våren. Det kommer en humla med pollen från Katjan och befruktar Astrakanblomman. Är det då bara kärnan i äpplet som växer ut som får två föräldrar? Blir inte själva äpplet också en blandning? Varför blir äpplet en astrakan - och inte en Katjakan?

CITAT
          Visst kan du sätta kärnor och vänta 10-15 år på frukten för att se om den blir bra också.

Du har en poäng där...... huh.gif Fattade inte att kärnan hade två arvsanlag - trodde att om äpplet var astrakan så var äpplets kärna det också. Men så är det alltså inte?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 15:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon