CITAT
* När ungen är tonåring så får man nog som förälder lära sig att ge han/hon större ansvar och förtroende. Och grejar han/hon inte det... strama åt tyglarna. Frihet under ansvar.... det brukar vara ett bra ledord.
Hur länge man skall vara ute om kvällarna. Sätt en gräns, 10-11? Här är det inte helt fel med lite "straff"... indragen månadspeng exempelvis...
Om jag skulle strama tyglarna för min son och han absolut ville, till exempel, gå ut, så skulle han rymma genom fönstret. Ända sättet för att få det att funka här vore att be polisen slänga honom i finkan i så fall

.
Nu har jag aldrig förbjudit honom att gå ut, däremot dragit internetkabeln. Då spelade han Playstation istället. Och hade jag förbjudit det hade han dragit till nån kompis och spelat där.....
Mutor funkar som skrivet (längre upp i tråden9 inte på min son. Inte indragen månadspeng heller.
Hur gör man då?
Men, jag får iallafall alltid höra på utvecklingssamtalen att jag har en snäll son, att han är en schysst kompis.
YES! Det är det absolut viktigaste för mig! Då har jag gjort något rätt!
Håller med om att tid är viktigt. Iofs vill inte min son ha sådär jättemycket tid tillsammans med mig. Men, han vet att jag finns här.
Och jag säger att jag älskar honom, fast att man kan tro att han får ett nervöst sammanbrott när jag gör det. För det behöver han höra.