Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosenbönor, vilken köpejord?
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 01-06-2005, 20:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Mina rosenbönor vill ut, men jag har svårt att hitta växtplats åt dem. I odlas faktaarkiv står det att rosenbönor gärna vill ha lerblandad jord, jotack lera finns det men inte plats. Det blir nog nåt större kärl (på betongplattorna) med köpejord i, om jag kan hacka loss lite lera ur marken försöker jag väl blanda i den. Men vilken köpejord är bäst till bönor? De behöver ju inte mycket gödsel så kossa verkar inte lämpligt. Ytterligare att välja mellan är planteringsjord (vet inte torvprocenten, är väl 90 nåt), barkmull och toppdress.

Ett par plantor funderar jag på att knö ner i pallkragen närmast förrådet, där växer jordärtskockor, vitlök, italiensk ruccola och gladiolus. Kan någon av dessa samsas med rosenbönorna?

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 09-06-2005, 09:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Brist på tålamod? rolleyes.gif

Ärligt talat har du rätt, de kommer upp med raketfart och måste snabbt planteras ut så man vinner inte mycket tid på att förkultivera. Men om det kliar i fingrarna och man bara vill ha fröna i jorden och det fortfarande är frostrisk eller för låg jordtemperatur så måste man så inne. Fast jag ställer ut dem så fort de grott, så slipper jag avhärda.

Det beror ju även på vilken zon man odlar i.

Den jag hade inne i fjol var ett experiment, jag sådde två bönor redan i mars eller april bara för att se vad som skulle hända. De blev långa och försökte blomma, men kom av sig. Sedan fick den ena plantan spinn och dog. Den andra spinnbekämpade jag och höll nere med toppning, men den lade av efter ett tag och växte dåligt (troligen näringsbrist, trots att jag gödslade lite). Till sist planterade jag ut den, och det blev väl lite bönor på den men inte mycket. Ungefär det resultat jag väntat mig.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 04:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon