Denna mindre vattensalamander som är en av innevånarna i min trädgård, har jag ju visat förut.

Här har vi ett av hennes barn

För att kunna fota har jag tagit upp bebban från dammen i en skopa (med vatten i förstås).
Inte är den stor precis, även om den växt till sig. Får fortfarande plats på min tumnagel.
De där "fransarna" som syns bakom huvudet, är gälar. Vattenödlelarver har yttre gälar under larvstadiet. Några ben syns inte än, den ser mest ut som ett litet fiskyngel.
Till skillnad från grodynglena, utveckar den frambenen före bakbenen. Den är släkt med grodorna, är ett grodljur, inte en ödla.
Framåt hösten tillbakabildas gälarna och larven beger sig upp på land. Först två år senare återkommer den till vattnet igen för att leka och skaffa barn. Upp till 350 ägg lägger en vattenödlehona, så den här krabaten är bara en av många i min damm
Sist ett foto på en lite större monster-typ. Han äter gärna såna där små vattenödlelarver, dessutom.
Invid den grunda damm-kanten, låg denna typ och solade sig i går.

Han var faktiskt väldigt stor. Det kan inte dröja länge förrän han tar steget upp på land för att kränga av sig monsteruniformen och klä sig i de vackraste skira magiska trollvingar...
Ja, det är en trollsländelarv, som har tillbringat ett par år eller så i min damm, i väntan på "förvandlingen".