Jag tycker också att järnvägen borde vara ett vettigt alternativ. Men kan aldrig bli klok på SJ m fl. I Mälardalen där jag bor byggde man ( vissa sträckor är visst inte färdiga än) för flera år sedan ut järnvägen. Väldigt bra tyckte många som då kunde bo kvar kanske på en liten ort men pendla till en större för att jobba. Så har vi det , min man och jag. Han åker 4 mil, enkel resa, västerut och jag 7,5 mil, också enkel resa , österut varje dag. Det funkade väldigt bra för oss båda. Men , SJ hade inte räknat med att det var så många som skulle ta tåget så tågen blev överfulla. Då bytte man till " äldre" tåg för att kunna ha fler vagnar. Det var väl helt OK. Men, sedan började man anpassa tågtiderna efter majoriteten resenärer , i vårt fall de som pendlar till och från Stockholm. Nu missunnar jag inte dem att få ha turer när det som mest behövs , men det innebar att vi andra fick sämre med turer och nu kan vi , och många med oss, inte åka tåg till jobbet längre.
Sedan har de ju en prispolitik som man bara baxnar över. Priset på min mans månadskort höjdes förut kraftigt. Varför? Det var för många som åkte! I alla fall var det svaret vi fick när vi frågade. När vi då sa att då blir det ju billigare att åka buss eller t o m bil sa de att eftersom så många åkte den här sträckan så tar de igen där vad de förlorar på andra ställen. OK , men man kan väl inte höja priserna över vad det kostar för en person att åka bil i st f tåg?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|