CITAT (carol @ 10-06-2005, 13:54)
CITAT (Pirum @ 10-06-2005, 13:17)
Tillägg : jag tror att den tunga trafiken över Svinesundsbron ökat med typ 40% på fem år, och om vi inte vill lägga på en SAFTIG vägavgift för långtradarna så måste vi acceptera motorväg från Göteborg till Svinesund, nåt annat går inte.
Jag förstår inte riktigt, det ska ju bli en vägavgift... är den inte tillräcklig menar du?

?
Tung trafik betalar 100kr för att köra över bron om jag fattat det hela rätt. Någon vägavgift blir det inte, eftersom det är olagligt och orättvist... Men ja, i praktiken är det ju en vägavgift, som sen ska tas bort när bron är betald. 100kr är ingenting, jämfört med lastens värde. Det skulle för dem kosta mycket mer att lasta om till järnväg i exv Göteborg, och sen lasta tillbaks till lastbil i, tja, Halden. Ta mer tid också. Tid = pengar. Vi kommer därmed att få se lastbilstransporterna fortsätta öka. Om man ska styra över trafiken från lastbilar så måste avgifterna höjas rejält. Säg 1000kr för öresundsbron, 1000kr för svinesundsbron (eller andra gränspassager) och liknande system i övriga europa. Så att det kostar fan att okynnesköra djur och annat kors och tvärs.
Hade Diesel kostat mycket, exempelvis, tja, 30kr/liter eller nåt. DÅ kanske det hade tagit skruv. Dessutom förstör tung trafik som lastbilar och bussar våra vägar. I synnerhet tunga lastbilar är kraftigt underbeskattade, eller subventionerade om man så vill.
Jag vill som sagt se mer transporter gå via tåg eller båt istället för långtradare, men det är nog svårt att fixa rent praktiskt, det måste ju vara ekonomiskt lönsamt också
(Samt att båtsektorn behöver regleras bättre, där är ju vilda-västern vad gäller utsläpp)
En lösning vore kanske att ha bättre kontroll på hur långtradare körs, så att de inte får köras mer än, tja, 8 timmar/dag av samma förare. Om man på något sätt kan kombinera sådana regler med snabbare tåg så kanske det kan bli lönsamt att flytta över alltmer på tåget. Det GÅR ju redan en hel del på tåg och köl, och det lönar sig, men tendensen går mot lastbilar.
Hannele skrev :
CITAT
Vaddå för lika villkor?
SJ:s infranät har du betalat med dina skattepengar.
Hur det fungerar idag, vet jag inte helt säkert.
Säffle-Bussarna - och alla andra bussbolag - är helt privata och billigare.
Säffle-bussarna kör på infrastruktur betald i stort sett uteslutande med våra skattepengar. Dessutom bryter de mot trafikregler hela tiden, jag ser dem ofta på motorvägen i för hög fart. Detta lagbrott ger dem en orättvis och antimarknadsekonomisk konkurrensfördel gentemot tåget.