Kanske född sent förra året?
Rået (rågeten) får oftast sina kid i maj eller juni, precis när allt börjar grönska och gräset växer högt, så det både finns gott om mat och gott om grönska som skymmer.
De första dagarna brukar det nyfödda kidet ligga stilla och trycka, ensam. Mamman finns i närheten, men kommer bara en eller ett par gånger om dagen för att ge di.
Kidet har sin vita fläckar på ryggen. De växer bort först efter ett par månader tror jag. Men innan dess har kidet börjat följa med sin mamma.
Fast fortfarande, om de blir störda eller skrämda, och kidet inte kan hänga med när mamman springer sin väg, så lägger det sig "platt" och blir totalt orörligt.
har stött på sådana kid ibland. Det är häftigt att se dem. De "blinkar" visserligen, men ögonen/blicken är så långt borta på något vis, det är som om de var i en annan värld - och det kanske de är också.
Tänk, när "generna" säger "Totalstilla, rör dig INTE vad som än händer" och "man LYDER", fast man inte har en aning om vad man gör...
För ett par år sedan, just vid den här tiden, hörde jag någon som skrek inne i min vildväxta del av trädgården. När jag tittade efter var det en pytteliten ensam rådjursunge som irrade runt och skrek. Det skar i mig, stackarn, var den övergiven?
Som tur är känner jag en tjej (tant) som har viltjour hemma hos sig en bit härifrån. Jag ringde henne och frågade vad jag skulle göra.
Ingenting! sa hon. Dom gör sådär ibland, mamman finns nog där fast hon inte tänker gå fram. Vänta du ett par timmar och se vad som händer.
Mycket riktigt, så ordnade det upp sig efter ett par timmar, och kidet blev omhändertaget av mamman.
Tänk, det är mycket som man inte förstår i naturen, och mycket som man ska "hålla tassarna borta" ifrån, och inte "hjälpa" i onödan, för det kan istället bli att man stjälper...
Som med harungarna som man kan hitta ibland, ensamma och "övergivna" i gräset. Tar man hem dom, är risken stor att man inte klarar att behålla livet på dem. De är ju inte alls övergivna, egentligen!!
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|