Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Svinesundsbron, fundering
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 10-06-2005, 10:56
          Länk hit: #1


          Gäster






          Just nu invigs den nya Svinesundsbron med pompa och ståt. Säkert behövs det bra förbindelser, men som gammal miljöaktivist kommer ändå följande fundering: Varför satsar man inte på järnvägen? Den är ju det miljövänligaste transportmedlet för att komma fram fort. Det finns järnväg mellan Göteborg och Strömstad, och mellan Halden och Oslo. Varför då inte bygga den lilla biten (kanske 1-2 mil) mellan Strömstad och Halden för att få sammanhang mellan Göteborg och Oslo även där?

          Olle
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-06-2005, 19:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          En del verkar inte kunna hålla reda på hur järnvägen är organiserad så här kommer en kort sammanfattning.

          Den som har hand om all järnväg i Sverige är BANVERKET. Dvs spår mm. Dom får årliga anslag till drift och nybyggnation. Dessutom får dom banavgifter från dom som trafikerar spåren men det räcker inte långt. BV är ett statligt verk.

          SJAB är ett statligt helägt aktiebolag som bedriver monopolskyddad persontrafik på dom längre sträckor som går med vinst. Dessutom vissa andra efter att ha vunnit upphandlingar.

          GREEN CARGO(GC) är också ett helägt statligt aktiebolag som bara bedriver godstrafik där det är lönsamt i full konkurrens med andra bolag.

          BV, SJAB och GC är delar av det gamla SJ som delades upp för flera år sen.

          En annan del av gamla SJ är JERNHUSEN som har hand om en stationerna på vissa ställen, och som verkar ha som mål att driva in så mycket pengar som möjligt till pappa staten. Vilket har till följd att tågoperatörerna ibland lämnar stationsbyggnaderna eftersom det är för dyrt.

          Sen finns det en uppsjö privata operatörer, svenska och utländska, privata och statliga. BK tåg, Tågkompaniet, Connex, Tågab, TGOJ, CargoNet, DSB, Ofotbanen, HectorRail, Inlandsbanan, CIP mm. Har säkert glömt en del. Dessa bedriver olika former av tågtrafik, i egen regi eller på entreprenad. Ibland ihop med SJAB eller andra operatörer.

          Sen finns det RIKSTRAFIKEN som upphandlar viss trafik som anses viktig, sovvagnstrafiken till Norrland exempelvis. Så har vi alla landsting som upphandlar lokaltrafik i olika områden.

          Enkelt? Lättfattligt? Nej, DET ÄR EN ENDA STOR JÄVLA SOPPA.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Inlägg i den här tråden
          Lars-Olof Arvids   Svinesundsbron   10-06-2005, 10:56
          KURT   Järnaväg mellan Sverige och Norge verkar inte fung...   10-06-2005, 11:41
          Gossen Ruda   Främsta orsaken till att inte Bohusbanan förlängs ...   10-06-2005, 11:57
          carol   Men den nya bron bygger dom ju för att den ska ers...   10-06-2005, 12:13
          Pirum   Jag tycker att en bättre järnväg behövs. Men med t...   10-06-2005, 12:17
          Lars-Olof Arvids   Varför har då den tunga trafiken över Svinesundsbr...   10-06-2005, 12:36
          Hannele   Vi har inte råd att vara miljövänliga. När vi sku...   10-06-2005, 12:40
          Lars-Olof Arvids   Hade det varit så även om de hade fått konkurrera ...   10-06-2005, 12:47
          carol   Jag förstår inte riktigt, det ska ju bli en vägav...   10-06-2005, 12:54
          Rossi   Fast sträckan Malmö-Köpenhamn är d...   10-06-2005, 12:56
          mamamaggan   Jag tycker också att järnvägen borde vara ett vett...   10-06-2005, 13:04
          Lars-Olof Arvids   Jag ska erkänna att jag har halkat ut lite på hal ...   10-06-2005, 13:15
          carol   SJ är ju jättestruligt, om inte annat så när man s...   10-06-2005, 13:47
          Hannele   Vaddå för ...   10-06-2005, 14:18
          Lars-Olof Arvids   "Tåg är bra, men SJ är inte alltid bra" ...   10-06-2005, 14:54
          Milex   Japp, idag har kungligheterna invigt bron. Massa f...   10-06-2005, 21:24
          Pirum   Jag förstår inte riktigt, det ska ju bli en vägav...   10-06-2005, 22:23
          Milex   Det är inte bara på motorvägarna Säffle-bussarna ...   10-06-2005, 22:35
          Pirum   Ja, jag har flera gånger hört folk klaga på SJ nä...   12-06-2005, 20:11
          Milex   Japp det är en soppa ! Det gjordes ett försök...   12-06-2005, 20:15
          Milex   Det har gjorts försök att få slippa bomavgiften p...   12-06-2005, 20:25
          carol   Olle - har du läst den här artikeln i senaste Ny T...   13-06-2005, 10:19
          Tesa   Gamla Svinesundsbron är en stenbro som lär stå kva...   13-06-2005, 13:03
          Lars-Olof Arvids   Tack för länken, Carol! Klart intressant om de...   13-06-2005, 13:20


          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 02:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon