En del verkar inte kunna hålla reda på hur järnvägen är organiserad så här kommer en kort sammanfattning.
Den som har hand om all järnväg i Sverige är BANVERKET. Dvs spår mm. Dom får årliga anslag till drift och nybyggnation. Dessutom får dom banavgifter från dom som trafikerar spåren men det räcker inte långt. BV är ett statligt verk.
SJAB är ett statligt helägt aktiebolag som bedriver monopolskyddad persontrafik på dom längre sträckor som går med vinst. Dessutom vissa andra efter att ha vunnit upphandlingar.
GREEN CARGO(GC) är också ett helägt statligt aktiebolag som bara bedriver godstrafik där det är lönsamt i full konkurrens med andra bolag.
BV, SJAB och GC är delar av det gamla SJ som delades upp för flera år sen.
En annan del av gamla SJ är JERNHUSEN som har hand om en stationerna på vissa ställen, och som verkar ha som mål att driva in så mycket pengar som möjligt till pappa staten. Vilket har till följd att tågoperatörerna ibland lämnar stationsbyggnaderna eftersom det är för dyrt.
Sen finns det en uppsjö privata operatörer, svenska och utländska, privata och statliga. BK tåg, Tågkompaniet, Connex, Tågab, TGOJ, CargoNet, DSB, Ofotbanen, HectorRail, Inlandsbanan, CIP mm. Har säkert glömt en del. Dessa bedriver olika former av tågtrafik, i egen regi eller på entreprenad. Ibland ihop med SJAB eller andra operatörer.
Sen finns det RIKSTRAFIKEN som upphandlar viss trafik som anses viktig, sovvagnstrafiken till Norrland exempelvis. Så har vi alla landsting som upphandlar lokaltrafik i olika områden.
Enkelt? Lättfattligt? Nej, DET ÄR EN ENDA STOR JÄVLA SOPPA.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|