CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2005, 20:52)
Enkelt? Lättfattligt? Nej, DET ÄR EN ENDA STOR JÄVLA SOPPA.
Ja, jag har flera gånger hört folk klaga på SJ när de faktiskt åkt med privata bolag. De har helt enkelt trott att "alla tåg är SJ". Än roligare blir det när de klagar på att "SJ inte anpassar sig efter busstrafiken", när privata busstrafiken MEDVETET valt att inte anpassa sig efter SJ för att kunna klå folk på mer pengar...
Jaja, Svinesundsbron var det ja. Jag tycker det är mycket underligt att även den GAMLA bron ska avgiftsbeläggas...Den är väl liksom betald flera gånger om. Javisst, folk skulle väl välja den istället annars.
Jag vill gärna ha miljöavgifter, trafikstyrande sådana, men jag tycker det är fel att Strömstadsborna, med omnejd, blir de som får betala delar av Europaväg 6. Alla* andra broar i Sverige är ju gratis, och det är ju synd att nordbohusläningarna, som betalt skatt som alla andra år, först under decennier ska ha en huvudväg modell ko-stig, där i huvudsak utländska långtradare kör sönder vägen.
Och sen när det slutligen BLIR motorväg, då blir den dels smal, utan vägren (och detta erkänner Vägverket nu var ett stort och farligt misstag), och dels riskerar de att bli de första i Sverige att betala avgift för vägbyggande. Jag bor i Göteborg, och hade hellre sett en vägavgift för E6 här, eller på Uddevallabron, eftersom då folk på "hela" sträckan Göteborg-Strömstad skulle vara med och betala.
Men i princip anser jag även detta vara fel, vägar bör vara skattefinansierade.
(*)Öresundsbron är ett specialfall