CITAT (Pirum @ 12-06-2005, 21:11)
Jag vill gärna ha miljöavgifter, trafikstyrande sådana, men jag tycker det är fel att Strömstadsborna, med omnejd, blir de som får betala delar av Europaväg 6. Alla* andra broar i Sverige är ju gratis, och det är ju synd att nordbohusläningarna, som betalt skatt som alla andra år, först under decennier ska ha en huvudväg modell ko-stig, där i huvudsak utländska långtradare kör sönder vägen.
Det har gjorts försök att få slippa bomavgiften på broarna men det lyckades det ju inte. Nu är det ju mest norrmän som passerar bron. De är vana vid att betala bomavgift. Men visst är det tråkigt. 20 år ska avgiften finnas. Men, jag hade nog tyckt att det hade varit mer orättvist om jag fått betala bomavgift när jag skulle fara söderut. Man får passa på att köra över bron fram till 30 juni, innan de börjar ta ut avgiften. Sen får man väl ta vägen över Håvedalen.
Jag har provkört nya bron idag. Waaaow vilken känsla. Och 2 km mer motorväg är oxå OK. Det var heller inte någon kö vid tullen som det varit innan. Nu kom kön på norska sidan 4 km efter bron där det inte ännu är byggt någon motorväg. Det stod dönnstopp. Mycket norrmän som ska hem efter helgen och mycket tradare.