Tack tack, haha, ja, mobilkameran är sån där med fixfocus, dvs, den är alltid lite ur fokus...retar mig en smula, och så blir färgerna skumma ibland. Men, den är ju enkel att ha med sig.
Ribston, Oranie, Åkerö, ja, det är goda alla tre. På just den gräsplätten där Oranie står, så står även Cox Orange, Ribston, 2x Transparente Blanche, tidigare fanns ytterligare 2-3 träd, men de är tyvärr borta nu. Varav ett vinteräpple jag glömt namnet på, och ingen som lever kommer ihåg vad det hette. Påminde om Ribston, men var större, hårdare och höll längre. Vill gärna ha det av nostalgiska skäl, men, det är nog lika bra att ge upp att försöka komma på vad det hette... om jag inte får en grym flashback

(För att undvika sådant i framtiden har jag nu dokumenterat alla träd & buskar som "vi" har, så långt det nu går, jag rekommenderar andra att göra det också)
Jag vet inte om detta Oranieträd är satt på A2-stam...det är nog lite för gammalt för det tror jag (60 år, och ute på vischan), men alla 8-9 träd som har stått på denna gräsplätt har blivit ungefär lika stora, och inte alls speciellt jättehöga eller så...som de kanske kan bli på fröstam. Dessutom har en del strukit med som sagt, kanske ålderskrämpor. Fanns tidigare 2 Oranie, numera bara 1. Jag har tagit ympar, trädet ser rätt friskt ut.