Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snöflingor och Margeriter., Sticklingar eller fröer!?
          LisapåVallen
          Inlägg 15-04-2003, 20:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 1 131

Ytterligare lite funderingar från LisapåVallen.

Varför tar inte odlarna fröer från Snöflinga och Margerit?

Är det enklare med en moderplanta -sticklingar?

" Detta var min önskan;ett stycke åker, inte alltför stort, en trädgård och nära huset en källa med ständigt rinnande vatten och därutöver lite skog."
          HORATIUS
          och LisapåVallen. (kanske lite egenodlade Snöflingor och Margeriter också)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-04-2003, 21:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det som brukar vara orsaken till varför odlarna tar sticklingar är:

Växten är steril och sätter inga frön.

Fröavkomman är inte stabil så fröplantorna blir inte lika moderplantan.

Det kan vara svårgrodda frön och sticklingar går snabbare.

Växten är dålig på att producera frö.

Ibland vid frösådd blir plantorna ojämna och blir klara för försäljning olika snabbt.

När det gäller margerit så tror jag att de sorter man odlar är hybrider och då brukar inte alltid fröavkomman bli lik moderplantan så vill man ha en jämn kultur med ett visst utseende som blir salufärdiga ungefär samtidigt så måste man sticklingsföröka.

Snöflingan ska tydligen kunna sätta frö jag vet att det säljs frön utomlands men jag har aldrig sett att mina snöflingor har satt frö, jag har pillat bland gamla blommor och jag hittar inget som ser ut som frökapslar och frön. Så kanske den bara sätter frön vid vissa betingelser vilket ger en begränsad tillgång på frö. +Det är namnsorter som yrkesodlarna driver fram och det är inte säkert att de är fröstabila och ger en planta som är helt lik plantan man tog fröna ifrån.

Yrkesodlarna vill ha kulturer som är jämna och blir salufärdiga samtidigt, då är det lätt att planera in sina kulturer och man kan tala om för sina kunder ungefär när plantorna är klara för leverans.

Fast fler och fler odlare slutar faktiskt att odla egna moderplantor det är ofta billigare och enklare att importera sticklingar (rotade +orotade). Ibland kan sticklingarna komma ganska långtifrån det är inte ovanligt att man tar hem sticklingarna från länder som exempelvis sydafrika och argentina. Tyvärr händer det ibland att man också råkar importera sjukdomar.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 23:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon