Är krukan 12-15 liter så räcker den bara till en planta (kanske 2 om man odlar dvärgsorter som ex. Tiny Tim), 20 liter per planta ger ännu finare plantor.
Blada av tomater behöver man inte göra i onödan, bladen samlar näring (fotosyntes) för att försörja växtdelarna och frukterna, det är när bladen är för gamla (gulnar) som man tar bort dem för då fungerar ändå inte fotosyntesen som den ska i bladen. Vissa odlingstekniker kräver avbladning ex. nedläggning när man odlar tomater som tjuvas i markbädd, annars blir det bara mögel när bladen hamnar på marken + har man problem med gråmögel i växthuset kan lite avbladning hjälpa så att plantorna torkar upp snabbare och det inte blir stillastående fuktig luft mellan plantorna. Är det väldigt tätt i växthuset kan man även bli tvungen att blada av för att frukterna ska få lite ljus.
Tomater älskar värme och torr luft, är det hyfsat varmt på natten och det inte är någon risk för köldskador är det bättre att ha dörr och luckor öppna, nattfukt är inte bra för tomater. Är det lite på gränsen till för kallt kan man ha lite öppet för att få ner luftfuktigheten, fläkt och lite uppvärmning kan även det hjälpa till att sänka luftfuktigheten. Tomater bör vattnas på morgonen eller åtminstone tidigare än kväll så att jorden hinner torka upp innan temperaturen sjunker på kvällen.
Även om tomater älskar värme så kan man få problem med pollineringen om det blir varmare än +30C i växthuset på många sorter dör nämligen tomatens pollen när det börjar gå över 30-strecket. Skuggning och vädring behövs om det är en solig och varm sommar. Skulle man ha ont om insekter så kan man pollinera tomat genom att snärta till blomklasarna så pollenet hamnar på pistillen, tomat är för det mesta självfertil så det behövs ingen korsbefruktning (vissa vildarter kan behöva korsbefruktning).
Själv tycker jag man ska prova lite olika sorter alla sorter fungerar inte varje år, och vissa sorter fungerar bra hos en del och sämre hos andra. Tomatfrön håller i 5-6år så man kan köpa flera påsar frön och så några ur varje påse flera år i rad. Skaffa Runåbergs katalog där hittar du flera kul sorter + det står utvecklingstid vid varje sort så du kan försöka få skörd under längre tid.
Åke Truedsson har gett ut en bok om tomater "Tomater : från planta till skörd" som bör gå att låna på biblioteket eller via fjärrlån om ditt bibliotek inte har den. Åke Truedsson har även en tomatklubb där man kan få tag på lite annorlunda tomatfröer som man inte brukar hitta i de vanliga frökatalogerna.
Titta även i böcker som handlar om grönsaksodling på biblioteket de brukar ha med ett kapitel om tomatodling.
Aubergine är en svår växt att lyckas med, vi har lite för kort sommar för den, jag har lyckats få frukter ett år när jag hade plantor i en plasttunna i uterummet men det var inte någon större skörd. Jag fick ungefär en frukt per planta och frukten var ungefär i storlek som ett äpple.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|