CITAT (Cilla @ 13-06-2005, 12:00)
Pirum, du kan ta med äpplet till någon av sortbestämningstillfällena i höst om du vill.
Kan det vara Husmodern förresten?
Äpple satt på fröstam blir bara 10% större än samma sorter satta på A2 så markförhållandena och växtplatsens andra förhållanden samt beskärningen spelar större roll för storleken. Om de är 60 år borde de vara fröstammar, men det är precis på gränsen till att A2 började bli vanlig.
God idé att ta med till sortbestämningstillfälle, jag har funderat på det men inte kommit till skott. Äpplet har tidigare varit bedömt i Götborg för några år sedan, men ingen kände igen det. Möjligen Veseäpple trodde nån, eftersom trädet står en bit upp i Bohuslän, men jag vågar nog sätta pengar på att det inte är Veseäpple.
Eftersom trädet (vad vi tror) sannolikt är planterat samtidigt som Åkeröträdet så bör det rimligen vara en (på den tiden) relativt känd sort, och ingen frösådd. Några namn jag hittade i äldre uppslagsböcker på vanliga septemberäpplen är diverse Astrakaner, vitgylling, hornsbergsäpple, med flera. För några år sedan lånade jag Görel Kristinas bok, men då var jag rätt okunnig, kanske har jag större lycka om jag försöker identifiera i höst.
Det är till utseendet inte helt olikt husmodersäpplet, och det har använts till sylt, men husmoder sägs ju mogna rätt sent och då är detta äpple sedan länge förvandlat till gödningsmedel

De har löjligt kort hållbarhet alltså, och tål inga stötar, så jag har tyvärr inte sett det i handeln eller på torg.