Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bort med syrénen!(?)
          Jyppan
          Inlägg 13-06-2005, 08:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 4 120

Jag tror att jag har bestämt mig för att hugga ner mina syréner (ljuslila och vita). Busken är för stor (högre än vårt lilla tvåvåningsradhus) och skuggar för mycket, och eftersom den blommar i bara en vecka varje vår innan den översållas av fula bruna frökapslar som man inte kommer åt att klippa bort, tänkte jag helt sonika ersätta den med något annat. Den önskade busken skall fungera som visst insynsskydd (utemöblerna står bakom busken) men behöver inte skugga så jättemycket; när solen väl skiner i det här landet vill inte jag sitta i skuggan. Här följer mina frågor:
          Är det svårt att utrota en syrén?
          Har ni några förslag på ersättningsväxt?
          Ett alternativ jag tänkt på är att sätta upp en spaljé - men då måste man väl både kunna snickra och gjuta i betong? Finns det att köpa färdigt?

Jyppan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Heddas matte
          Inlägg 13-06-2005, 15:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

en syren kan lätt växa ur en liten trädgård, så jag kan förstå om man vill byta ut den mot nåt annat.. min granne har en stor syren precis bredvid staketet.. ohmy.gif rolleyes.gif biggrin.gif och dom har inga planer på att byta ut den även om jag kanske tycker den är sådär lagom festlig.

Syrener har djupa rötter.. man får gräva djupt och länge. Jag tycker en spalje låter trevlig.. där man kan odla flera olika växter som blommar vid olika tidpunkter.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon