Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Eklöv, Är det giftigt?
          Cajo
          Inlägg 15-04-2003, 07:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 157

Hej!

Vi har 7 stora ekar på vår tomt. I höstas la jag ett tjockt lager på kökslandet, och nu har dom multnat ner. (la även på en massa gräs). Jorden ser fin ut. Men en granne sa till mig att det där med eklöv inte är bra, för dom är giftiga! Är det sant? Det låter väldigt konstigt..... wacko.gif

--------------------
          Hälsningar Cajo Onsala

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 16-04-2003, 08:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

När jag flyttade till min härliga ekträdgård trodde jag också att eklöv gjorde marken sur. I trädgården hade paret som bodde här använt eklöv i 60 somrar. Jag trodde bara att jag skulle kunna lyckas med rhododendron och andra surjordsväxter här.

Men så mätte jag Ph-värdet. Och det var inte alls lågt!

Det andra jag trodde om ekarna var att deras skugga skulle störa odlingsmöjligheterna. Jag bet ihop första året och vågade inte tycka om dem, för jag tänkte att jag skulle vara tvungen att ta ned minst en av dem för att kunna få något annat att gro.

Så fel jag hade. Ekarna läar min tomt och skapar ett "rum" av den som gör att blomstren på min tomt kommer först på hela ön. Där de kapat träd som står vid sjökanten som mina ekar har de MYCKET kallare klimat! Solglimtarna som kommer på de små odlingsplättarna i jämna, korta mellanrum gör att jag inte behöver vattna så mycket. Sallad, sparris, morötter, potatis och allt möjligt växer urbra hos mig och jag vattnar oftast bara i början av säsongen. Tomater och annat som kräver full sol har jag närmre huset där jag också orkar vattna två gånger om dagen. Hade jag haft den solbeslysningen på mina odlingar hade jag fått anlägga en vattenanordning!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon