Ja då är det nog inte husmodersäpplet... Jag tillhör inte de riktigt sortkunniga, kanske skulle du kontakta de som är det i Pomologiska Sällskapet www.svepom.com. Men att ta med några äpplen till de som hjälper till med sortbestämning på höstarna är också roligt!
Jag har hjälpt många andra att sortbestämma sina äpplen och ofta använt sortexperterna i Pomologiska för det, men för mina egna träd skulle jag behöva någon som verkligen peppar mig att ta med dem vid fruktfesterna för sortbestämning. Jag har flera päron och äpple som jag inte ens vågat gissa vad det är. Däremot vet jag en hel del om deras växtsätt, skador, reaktioner på beskärningar, vilka kryp som lever i dem och vilka frukter som är bra att göra det ena och andra av mm. Och vilka som är bra att ympa i!
Den sortkännedom jag har är helt klart selektiv. I första hand har jag lärt mig växtsätt hos sorterna och var och hur de sätter frukt. Och sedan vilka sorter som är känsliga för olika angripare och sjukdomar. De sorter jag gör säkra bestämningar av är inte via frukterna, utan genom att se på trädet... Om jag får välja mellan att se trädens frukt och se träden på vårvintern för sortbestämning så väljer jag att se träden. Ett litet rött äpple med dagg på kan för mig vara Lobo, men ser jag ett träd med speciell rödslyster i de tunna årsskotten, vida grenvinklar i tidig ålder och dessutom lite skorv här och var, ja då är det tydlig Lobo för mig.
Någon riktig sortkännade blir man inte på det sättet, men man lär sig en hel del annat om trädens anatomi och behov när man har det som intresse!
--------------------
|