Hmm... hoppas jag är på rätt ställe nu

!? Jag är ju inte alltför duktig men det struntar jag i.( på detta med datorer menar jag ).
Min fråga handlar om ett rosenhagtorns - träd som vuxit sig högt och spretigt. Vi har så liten " tomt " så trädet tar liksom för stor plats eller vad man nu ska säga. Förra vårvintern sågade jag helt sonika av ett par grenar som letat sig ut över gångvägen och in på grannens lika stora tomt.
Under den period som förflutit har det kommit nya tunna grenar på de andra grenarna som växer rakt upp och inte så lite långa heller för den delen, ska de tas bort och när ?
Trädets topp ser helt bedrövlig ut och skulle behöva justeras och det kliar i fingrarna att få forma trädet till en mer passande form för den yta som vi har. Kan man beskära toppen ?
Ja, sedan var det det lilla päronträdet som är rätt lågt men grenarna är lite väl långa, det ser ut som om grenarna är för långa !? Om och när ska päronträdet beskäras ( Det kom mycket frukt som inte smakade så mycket och som blev dålig väldigt snabbt

, kanske någon har tips angående detta också ? )
Nå, detta blev ett långt inlägg men jag hoppas någon läst och kanske vill svara. Tack på förhand

. / Inger Ö